باغ وحش منجمد، راه حلی برای نجات گونه های جانوری

این مجموعه سلول های بنیادین، از فناوری پییشرفته زیستی برای ذخیره این سلول ها استفاده می کند. در این فناوری ابتدا سلول های پوست جانور به سلول های بنیادین تبدیل می شود. بعدها می توان از این سلول های بنیادین برای تولید اسپرم و تخمک مورد نیاز برای لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد. این تخم باورشده سپس در رحم یک جانور ماده از همان گونه قرار می گیرد و به این ترتیب می توان دوباره گونه از دست رفته را تولید کرد.

این شیوه در مورد موش های آزمایشگاهی با موفقیت همراه بوده است و دانشمندان امیدوارند این بار بتوانند از آن برای نجان کرگدن ها از خطر انقراض به کار ببرند. در این میان کرگدن سفید شمالی به شدت در معرض انقراض قرار دارد. در حال حاضر فقط پنج راس از این حیوان در جهان وجود دارد.

در سال 2014، 1215 راس کرگدن شکار شده و از بین رفتند. این میزان نسبت به سال پیشین رشدی 21 درصدی داشت. گفتنی است اصلی ترین دلیل شکار این جانور، باور نادرست بر خواص درمانی شاخ آن است. اما جالب اینجاست که جنس این شاخ از کراتین یعنی ماده تولید کننده ناخن در انسان است!

با وجود اینکه تاکنون تلاش های زیادی برای حفظ کرگدن از خطر انقراض به انجام رسیده، اما نتایج حاصله چندان هم امیدبخش نبوده است. به همین دلیل است که شاید بتوان بهره گیری از شیوه «باغ وحش منجمد» را بهترین راهکار برای حفظ این گونه جانوری دانست.

در حال حاضر نمونه هایی از 10 هزار جانور در این مجموعه نگهداری می شود که 12 نمونه موجود به کرگدن سفید شمالی تعلق دارد. اگر این شیوه بتواند به کاهش خطر انقراض در حیوانات بیانجامد، شاید لازم باشد سیاست های پرهزینه فعلی برای حفاظت از حیوانات مورد بازنگری قرار گرفته و شیوه های اثربخش تر مورد استفاده قرار گیرد.