بررسی ساختار چینه نگاری منطقه قیر در استان فارس

در پژوهشی نوین توسط دانشمندان ایرانی، رسوبات سازند گورپی در برش های كوه هرم و كوه نره و چاه هالگان در جنوب قیر در استان فارس به منظور مطالعه زیست چینه نگاری انتخاب شد. سازند گورپی در برش كوه هرم با ستبرای 152 متر و در برش كوه نره 124 متر و در چاه هالگان 128 متر از سنگ آهك رسی با میان لایه هایی از سنگ آهك تشكیل شده است.

از دید زیست چینه نگاری، گسترش روزن بران پلانكتونیك و بنتونیك رسوبات كامپانین- ماسترشتین در برش های مورد مطالعه با زیست زون های جهانی كارن و زیست زون وایند مقایسه شد. بر پایه مقایسه گسترش چینه شناسی روزن بران پلانكتونیك رسوبات سازند گورپی در برش های مورد مطالعه با زیست زون بندی كارن، 6 زیست زون تشخیص داده شد.

در برش كوه هرم و چاه هالگان نهشته های سازند گورپی به صورت ناپیوسته روی سازند ایلام و در زیر سازند پابده قرار گرفته اند و در برش كوه نره سازند گورپی به طور پیوسته روی سازند ایلام و در مرز بالایی خود به صورت ناپیوسته زیر سازند پابده قرار دارد.

در این تحقیقات با بررسی 108 نمونه در برش های كوه هرم، نره و چاه هالگان 11 جنس و 25 گونه از روزن بران پلانكتونیك و 10 جنس و 3 گونه از روزن بران بنتونیك شناسایی شد. بر پایه گسترش چینه شناسی روزن بران پلانكتونیك شاخص مانند Globotruncanita elevata و Gansserina gansseri، می توان گفت که سن سازند گورپی در برش كوه هرم و چاه هالگان احتمالا كامپانین تا مائس ترشتین و در برش كوه نره سانتونین تا مائس ترشتین است.

منبع: لیلا فضلی،  1394. زیست چینه نگاری روزن بران پلانكتونیك رسوبات سازند گورپی در جنوب قیر، فصلنامه علوم زمین ، سال بیست و پنجم، شماره 97.