چگونه نرم‌افزارها، معلمان آینده را توانمندتر خواهند کرد؟ از زبان بیل گیتس بشنوید

 چندین سال قبل تنها شرکت‌های بزرگ تجاری و صنعتی به رایانه دسترسی داشتند و همین سبب شد تا هدفی را تعیین کنیم که به‌وسیله‌ی آن میلیون‌ها انسان از این قدرت فوق‌العاده بهره‌مند گردند. از آن پس بود که رایانه‌های شخصی، نرم‌افزارها و اینترنت انقلابی را در جهان ایجاد کردند و زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار دادند.

اما من هنوز در شگفتم که تکنولوژی چگونه بخش آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. این روزها بیش‌تر وقتم را صرف این موضوع کرده‌ام که بفهمم اگر ابزارهای جدید و مناسب‌تری در اختیار معلمان و آموزگاران بخش‌های مختلف قرار بگیرد، بخش آموزش شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟ سال گذشته وب‌سایت شش معلم را به‌دقت مطالعه کردم و متوجه این موضوع شدم که برای ایجاد تغییرات در بخش آموزش هنوز زود است. اما ما طرح‌ها و برنامه‌هایی را آماده کرده‌ایم تا راه‌های ارتباط موثر و قوی بین معلمان و دانش‌آموزان را از طریق رایانه و اینترنت به‌ شکل دقیق مشخص کنیم و راه‌هایی برای پویا کردن بخش آموزش پیدا کنیم.

تحول بسیار بزرگی در مسیر ارتباط معلمان و دانش‌آموزان به‌ وقوع خواهد پیوست

امروزه اکثر معلمان ساعت‌ها از وقت خود را صرف آماده کردن تست‌ها و برگه‌های امتحانی می‌کنند. سپس آن‌ها را روی سیستم شخصی خودشان کپی می‌کنند و درنهایت برگه‌های امتحانی را چاپ می‌کنند. معلمان اغلب دانش‌آموزان را براساس عملکرد آن‌ها در امتحانات می‌سنجند و چند عدد مشخص نشان‌دهنده‌ی عملکرد آن‌ها است. اما سیستم‌های آنلاین این امکان را برای معلمان فراهم می‌کنند تا کیفیت دانش‌آموزان را با لمس تنها چند دکمه به دست آورند.

برای مثال، سیستم Summit Public Schools که سیستم شبکه‌ی مدرسه‌ای است که برای نخستین بار در کالیفرنیا آغاز به‌ کار کرده است، و این امکان را برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم‌ می‌کند تا برروی پلتفرم یادگیری با یکدیگر همکاری داشته و درنهایت اطلاعات و داده‌های لازم را ایجاد کنند. در این سیستم معلمان نه تنها می‌توانند نحوه انجام تکالیف دانش‌آموزان را مشاهده نمایند، بلکه با استفاده از ابزارهای تحلیلی عملکرد آن‌ها را در فعالیت‌های بعدی نیز پیش‌بینی می‌کنند تا ببینند دانش‌آموزان در مسیر مشخص‌ شده قرار دارند یا نه. با استفاده از این سیستم، در ساعات درسی و زمانی که دانش‌آموزان در کلاس حضور دارند، به آسانی می‌توان مشکلات آن‌ها را بررسی کرد.

نرم‌افزارهای آموزشی تاثیرگذار به‌سرعت درحال افزایش هستند.

فرایند بررسی تمامی جنبه‌ها و نکات آموزشی، جمع‌آوری تمامی اطلاعات و سپس یافتن تکنولوژی مناسب که بتوان بهترین جواب ممکن را از آن گرفت، بسیار زمان‌بر است. از سوی دیگر پس‌ از طی همه این مراحل، توسعه‌دهندگان مدت زمان بسیار زیادی را نیاز دارند تا بازخوردهای معلمان را جمع‌آوری کرده و درنهایت محصول مورد نظرشان را ارتقا دهند. اما نمونه‌های موفقی نیز در این مورد وجود دارند.

برای مثال نرم‌افزاری به‌ نام Newsela وجود دارد که اخبار روز را براساس سطح مطالب و سطح یادگیری دانش‌آموزان به مقاله‌هایی تبدیل می‌کند. به‌ این ترتیب، هر قدر سطوح مهارت‌ها در یک کلاس متنوع باشد، معلمان می‌توانند بحث‌های گروهی را براساس آن تعیین کنند و این موضوع یک استراتژی بسیار موفق در یادگیری است. مثال دیگر، نرم‌افزارThinkCERCA برای نوشتن مقالات مختلف است. یافتن راه‌حل مناسب برای مسائل ریاضی به‌صورت آنلاین بسیار آسان است، اما نرم افزار ThinkCERCA به دانش‌آموزان و معلمان این امکان را می‌دهد تا درمسیر نوشتن و تالیف مقاله، با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این ارتباط از جزئی‌ترین بخش نوشتن نظیر نت‌برداری تا ثبت آن به‌صورت پیش نویس ادامه می‌یابد. این نرم‌افزار در نحوه نمره‌دهی تاثیری ندارد و صرفا معلم و دانش‌آموز درمحیط آنلاین با یکدیگر در ارتباطند و این موضوع این امکان را به دانش‌آموز می‌دهد تا اطلاعات ورودی و بازخورد خوبی داشته باشد.

معلمان از وب‌سایت‌های جمع‌آوری اطلاعات آنلاین استفاده می‌کنند تا بدین‌وسیله ایده‌های جذاب‌شان را با سایر همکاران‌شان به اشتراک بگذارند

سال‌هاست که دانش‌آموزان هرکدام کتاب‌های درسی مخصوص به خودشان را دارند و معلمان نیز با در دست داشتن دفتر نمره‌ای به سوی دانش‌آموزان می‌آیند. اما اینترنت به معلمان کمک می‌کند تا طرح‌ها و مطالب مختلف درسی را در اختیار عموم قرار دهند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این معلمان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و درخصوص نحوه‌ی تدریس با یکدیگر گفت‌وگو کنند و نظرات و بازخوردهایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا به مرور زمان روش‌های تدریس درس‌ها نیز بهبود یابند. در این شیوه معلمان دامنه انتخاب بسیار گسترده‌ای در اختیار دارند که پیش از آن برایشان مهیا نبود.

چندسال پیش، در نیویورک مجموعه‌ای از برنامه‌ها و طرح‌های درسی با عنوان EngageNY راه اندازی شد. در این برنامه‌ی درسی، بهترین ابزارهای یادگیری دراختیار معلمان قرار گرفت. استقبال از این برنامه به حدی بود که ۲۰ میلیون نسخه از آن در سراسر ایالات متحده دانلود شد. سایت‌هایی نظیر Better Lesson و LearnZillion نیز این شیوه را در پیش گرفتند. با استفاده از این روش معلمان می توانستند به محتوای دلخواه‌شان دسترسی داشته باشند، از آن در آموزش بهره بگیرند و خودشان نیز  مطالبی به آن بیافزایند.

این مورد دو مزیت بسیار اساسی و مهم داشت. نخست این‌که معلمان وقت و اطلاعات کافی داشته و قدرت مانور بیشتری در تدریس داشتند. دوم این‌که معلمان یکی‌ از المان‌های شکل‌گیری و پیش‌برد این روش بودند.

از نظر بیل گیتس، تکنولوژی و فن‌آوری چیزی است که مردم می‌توانند هنگام استفاده از آن‌ها لمسشان کنند. تلاش تیم مایکروسافت این است تا معلمان براساس این روش‌های نوین ارتباط بیشتری با دانش‌آموزان‌شان داشته باشند و در نتیجه آموزش از نظر کیفیت بهبود یابد. مطمئنا برای این‌ کار زمان بسیار زیادی نیاز خواهد بود تا ایده‌هایی که بیشترین تاثیر را دارند مشخص شوند اما مشاهده تغییرات، چه بزرگ و چه کوچک در سیستم آموزشی بسیار لذت‌بخش است.

منبع:زمانا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا