پانسمان از جنس سخت پوستان دریایی ساخته شد

 دکتر سهیلا سلحشور کردستانی، درباره طرح تحقیقاتی خود اظهار داشت: این کار تحقیقاتی از ۲۵ سال گذشته آغاز شده بود که اکنون توانستیم از پوسته سخت پوستان دریایی یک سری بیومتریال هایی استخراج کنیم که خاصیت ترمیم زخم  دارند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: با اجرای این طرح تحقیقاتی، ۵ ثبت اختراع از اروپا اخذ شد و سپس کاربردهای مختلف برای ترمیم انواع زخم ها از جمله زخم بستر، زخم دیابتیک، زخم های عروقی و زخم ها در کسانی که بیماری های ژنتیک مانند «ای بی» دارند تعریف شد.

به گفته وی، پانسمان های بیولوژیک ترمیم زخم، برای بهبود سوختگی ها نیز کاربردهای وسیعی دارد و به طور کلی، سرعت ترمیم انواع زخم را ۷۵ درصد افزایش می دهد.

سلحشور کردستانی تاکید کرد: این پانسمان ها ضد میکروبی هستند و علاوه بر تاثیر زیاد در سرعت ترمیم زخم، در کاهش استفاده از آنتی بیوتیک برای بیمارانی که زخم و عفونت پیدا می کند موثرند.

وی ادامه داد: این زخم بندها از مواد طبیعی تولید شده اند به دلیل اینکه منشا دریایی دارند و به عنوان دارو محسوب نمی شوند و به لحاظ سیستمیک، هیچ تاثیری در بدن ندارند بنابراین تاثیرات جانبی مصرف دارو هم نخواهند داشت.

سلحشور کردستانی که بنیانگذار یک شرکت دانش بنیان در حوزه مهندسی پزشکی است، به اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و همچنین استانداردهای بین المللی از جمله مجوز کیفیت اروپا (CE ) و ایزو ۱۳۴۸۵ که یک ایزو اختصاصی برای محصولات پزشکی است برای این پانسمان ها اشاره کرد و گفت: این محصولات خوشبختانه الان روانه بازار مصرف کشور شده است.

وی یادآور شد: درحال حاضر ۵ نمونه از این پانسمان های بیولوژیک برای زخم هایی که حفره دارند از جمله زخم های همراه با عفونت، زخم هایی که ترشحات زیادی دارند و زخم های دیابتیک تولید  شده اند.

این پژوهشگر ایرانی درباره وجود نمونه های خارجی پانسمان های ترمیم زخم نیز توضیح داد: نمونه های مشابه این پانسمان ها قبلا تولید شده بود با این تفاوت که آنها از مواد مصنوعی با ریشه های پلیمری و نفتی ساخته شده اند ولی در پانسمان های تولیدی این زخم بندها، از مواد جدید و کاملا بیولوژیک و بدون ضرر استفاده شده که خاصیت ضدمیکروبی دارند و همین ویژگی،  این محصول را منحصر به فرد کرده است.

به گفته وی، ساخت انواع مختلف پانسمان های بیولوژیک در دستورکار این شرکت دانش بنیان قرار دارد و به عنوان مثال برخی از آنها برای ترمیم زخم های ناشی از جراحات سنگین، زخم بستر افراد دارای ضایعات نخاعی یا سالمندان بیمار که مدتها در صندلی چرخدار یا تختخواب، بدون حرکت می مانند اختصاصی سازی خواهد شد.

تولید بندآورنده های خونریزی به منظور کاهش تلفات ناشی از حوادث

سلحشور کردستانی با بیان اینکه دوره پس از عمل جراحی و هنگام عمل جراحی (چه به صورت تهاجمی یا کم تهاجمی)، معمولا با خونریزی همراه است، افزود: همین موضوع برای افرادی که دارای خون نادر هستند، مشکلاتی در تهیه خون برای تزریق ایجاد می کند و در بیمارانی که مشکل انعقاد خون دارند نیز ممکن است خونریزی ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم در مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای، ادامه خونریزی مجروحان است و براساس آمار موجود، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد مرگ و میر در حوادث مختلف به علت ادامه خونریزی مصدومان روی می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در ادامه تحقیقات خود، نوعی بندآورنده های طبیعی خونریزی را تولید کرده ایم که بدون استفاده از هرگونه داروی شیمیایی، موجب بندآوردن خونریزی مصدومان و مجروحان حوادث مختلف می شود.

به گزارش مهر،وی بیان داشت: این بندآورنده های خونریزی در اشکال ساده و درعین حال، متنوع طراحی و تولید شده اند و به دلیل استفاده از مواد طبیعی در آنها، هیچ گونه آلرژی و حساسیتی ایجاد نمی کند و می تواند در حوادث و سوانح مختلف به آسیب دیدگان کمک کند. تهیه زخم بندها و بندآورنده های خونریزی بدون نسخه پزشک امکانپذیر است و استفاده از آنها به آموزش و تخصص ویژه ای نیاز ندارد بنابراین همگان به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا