کاهش عوارض داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی با نانوکپسوله کردن

نانوسفیر هلث ساینس (NanoSphere Health Sciences) اعلام کرد که دفتر ثبت اختراعات آمریکا، فناوری رهاسازی دارویی مبتنی بر نانوکره این شرکت موسوم به NanoSphereTM را ثبت کرده است. این فناوری، اولین داروی کپسوله شده غیراستروئیدی ضد التهاب است. کپسوله کردن موجب شده تا در این دارو، عوارض جانبی داروی ضدالتهاب نظیر خارش و خونریزی معده به حداقل برسد. این فرمولاسیون جدید موجب شده تا اثربخشی درمانی دارو افزایش یافته و ایمنی آن بهبود یابد، همچنین اثرگذاری دارو به‌صورت درازمدت خواهد بود.

این دارو قابل جذب از طریق دهان، بینی و پوست است. نانوژل‌های سیال مانع از بروز سوزش در دستگاه گوارش می‌شوند. زمانی که این دارو بلعیده می‌شود، به دلیل ساختار فسفولیپیدی آن، از آسیب دیدن دستگاه گوارش بوسیله دارو جلوگیری می‌شود. به محض وارد شدن به سیستم گوارش، این دارو به سرعت خود را به سیستم گردش خون رسانده و از این مسیر به محل التهاب می‌رسد و موجب تسکین درد می‌شود.
ریچارد کوفمن، از مدیران این شرکت، می‌گوید: «ما با افتخار اعلام می‌کنیم که پتنت این فناوری جدید از سوی دفتر ثبت اختراع اروپا پذیرفته شده و مالکیت فکری این فناوری به‌صورت انحصاری در اختیار ما خواهد بود. این فناوری جدید ایمنی بالایی داشته و از پتانسیل‌های بالایی برای توسعه برخوردار است.»
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی معمولاً مشکلات زیادی برای سیستم گوارشی ایجاد می‌کنند که زخم معده، خونریزی معده و آسیب‌های کلیوی از جمله این مشکلات است؛ به همین دلیل استفاده از این دارو محدود شده‌است. 30 تا 40 درصد از بیمارانی که از این داروها استفاده می‌کنند قادر به تحمل آن نیستند. این نوع داروها در چربی حل شده‌اند و از قابلیت انحلال کمی در آب برخوردار هستند؛ بنابراین جذب آن‌ها در دستگاه گوارش به سختی اتفاق می‌افتد و همین موضوع موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود.
روش جدید کپسوله کردن موجب شده تا بتوان از غلظت بالاتر این دارو برای افزایش 2 تا 10 برابری فعالیت آن استفاده کرد. با این حال ایمنی این سیستم دارویی بالاتر از داروهای رایج است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا