ایجاد شهر و خانه هوشمند در دانشگاه علم و صنعت

دکتر محمد خاکی، رییس هیات مدیره شرکت مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزییات پلتفرم اینترنت اشیاء (IOT) گفت: این پلتفرم شامل پنج زیرسامانه خانه هوشمند، شهر هوشمند، سلامت الکترونیک، شبکه سنسورها و ردیابی خودروها است.

وی با بیان این که این پلتفرم یک سیستم آموزشی – تحقیقاتی و پژوهشی است، افزود: این سیستم با همکاری وزارت ارتباطات و دانشگاه علم و صنعت در پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت راه‌اندازی شده است.

خاکی این پلتفرم را نسخه پژوهشی – آموزشی اینترنت اشیاء عنوان کرد و ادامه داد: در این سیستم هر شیئی به یک دستگاه متصل می‌شود و از این طریق اطلاعات از آنها ارسال می‌شود و بر اساس نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی فرامین لازم صادر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این سیستم در 20 کشور دنیا راه‌اندازی شده است، گفت: دانشگاه علم و صنعت پنجمین دانشگاه در دنیا است که موفق به راه‌اندازی پلتفرم آموزشی پژوهشی اینترنت اشیاء شده است.

رییس هیات مدیره شرکت نگار گلستان با اشاره به زیرسامانه‌های این سیستم توضیح داد: در بخش خانه هوشمند منازل مجهز به انواع سنسورها می‌شوند تا در مواقعی چون آتش‌سوزی اطلاعات لازم به مراکز آتشنشانی ارسال شود و یا در صورت نشر گاز هشدارهای لازم صورت گیرد.

وی سلامت الکترونیک را از دیگر بخش‌های این سیستم ذکر کرد و گفت: در صورتی که فردی در منزل بیمار باشد و یا تصادفی در اتوبان‌ها صورت گیرد و امکان آمبولانس نباشد با استفاده از پهباد می‌توان وضعیت سلامت فرد را مونیتور کرد.

خاکی با اشاره به زیرسامانه حمل و نقل هوشمند این سیستم اظهار کرد: این بخش با استفاده از GPS می‌تواند حمل و نقل را به صورت هوشمندانه کنترل کند.

وی با تاکید بر این که این سیستم با همکاری وزارت ارتباطات در دانشگاه علم و صنعت راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر نسخه آموزشی – پژوهشی این سیستم در دانشگاه راه‌اندازی شده و از آنجایی که در زمان پیاده‌سازی کل این پلتفرم نیاز به افراد متخصص داریم از این رو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه علم و صنعت سه واحد درسی در زمینه این سیستم‌ها تعریف شده است.

خاکی با اشاره به فاز توسعه این طرح خاطرنشان کرد: فاز بعدی این طرح با همکاری وزارت ارتباطات اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اثرات IOT و رشد اقتصادی گفت: نتایج چندین تحلیل نشان می‌دهد که اینترنت اشیاء سهم زیادی در رشد اقتصادی یک دهه آینده خواهد داشت؛ به گونه‌ای که ارزش بازار IOT در حال حاضر حدود دو تریلیون دلار برآورد می‌شود در حالی که بین 5 تا 10 سال آینده به 4 تا 11 تریلیون دلار خواهد رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا