واحدهای صنعتی و خدماتی سبز با امضای نهادهای بین المللی معرفی می شوند

سعید متصدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: 26 بهمن ماه همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز برگزار می شود و در آن واحدهایی که موفق به کنترل آلایندگی خود مطابق با استانداردهای محیط زیستی شدند، به عنوان واحد سبز معرفی و لوح تقدیر دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: ایجاد نگرش زیست محیطی در واحدهای صنعتی و خدماتی، ارتباط واحدهای صنعتی و تولیدی با سازمان حفاظت محیط زیست، تقدیر و تشکر از واحدهایی که فعالیت زیست محیطی دارند و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در صنعتگران برخی از اهداف برگزاری این همایش است.
وی تاکید کرد: در راستای برگزاری همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی بحث رقابت پذیری صنایع و واحدهای خدماتی و تولیدی کشور در بازارهای جهانی مطرح است، از این رو رایزنی های خوبی با نهادهای بین المللی انجام داده ایم.
متصدی با اشاره به این که سازمان محیط زیست این همایش را برگزار می کند، افزود: لوح های تقدیری که تا پیش از سال 93 به صنایع سبز داده می شد، فقط در داخل کشور کاربرد داشت و تایید هیچ موسسه بین المللی پشت آنها نبود.
وی ادامه داد: در سال 93 سازمان محیط زیست در هماهنگی با سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (یونیدو) موفق شد تا مهر تایید این سازمان نیز در لوح های تقدیر برگزیده ها ثبت شود و امسال علاوه بر تایید یونیدو، موسسه GIZ آلمان نیز که در خصوص مسایل زیست محیطی فعالیت می کند، این واحدها را تایید می کند.
متصدی تاکید کرد: تایید موسسات بین المللی موجب می شود زمینه حضور واحدهای سبز ایران و رقابت پذیری آنها در بازارهای جهانی فراهم شود و گواهی صادر شده ارزش بین المللی پیدا کند که این خود بخشی از اقتصاد مقاومتی است که با داشته های خود به بازارهای جهانی راه یابیم.
وی گفت: امسال 484 واحد صنعتی و خدماتی برای حضور در همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز ثبت نام کردند و امتیار 100 را برای سبز بودن یک واحد در نظر گرفتیم، در واقع هر واحدی باید حداقل 70 امتیاز کسب کند تا به وارد چرخه صنعت سبز شود، اگر یک واحد امتیاز 90 و به بالا را دریافت کرد، به عنوان واحد سبز برگزیده معرفی می شود.
متصدی افزود: معیارهایی مانند تصفیه فاضلاب، آلودگی هوا، مدیریت پسماند، خوداظهاری، پایش، استقرار پارامترهای اندازه گیری، توسعه فضای سبز، بهینه سازی مصرف سوخت، استقرار واحدهای HSE (ایمنی ،بهداشت ، محیط زیست)، اخذ گواهینامه ISO 14000, سیستم پایش لحظه ای برخی از پارامترهای تعیین واحدهای سبز است.
وی گفت: از 484 واحدی که ثبت نام کردند، 288 واحد صنعتی و 196 واحد خدماتی است که به سه واحد به عنوان واحدهای سبز برگزیده لوح تقدیر داده می شود؛ از این میان فقط یک واحد صنعتی سبز داریم که توانست امتیاز بالای 90 را کسب کند.
متصدی ادامه داد: از این تعداد، 19 واحد صنعتی سبز، 12 واحد خدماتی سبز، 16واحد صنعتی سبز قابل تقدیر ، 8 واحد خدماتی قابل تقدیر و 25 واحد استانی قابل تقدیر معرفی می شوند، در واقع اینها واحدهایی هستند که امتیاز 70 را کسب کرده اند.
به گفته وی، سال گذشته 300 واحد خدماتی و صنعتی برای شرکت در همایش ثبت نام کرده بودند که امسال 184 واحد بیشتر شرکت کردند.
وی تاکید کرد: در این همایش تلاش می کنیم اتحاد بین صنعت و محیط زیست را افزایش دهیم تا واحدها به صورت داوطلبانه در این فرایند شرکت کنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که تسهیلات خوبی برای کاهش آلایندگی صنایع در نظر گرفته شده است، گفت: واحدهایی که بخواهند آلایندگی خود را کاهش دهند، می توانند از تهسیلات صندوق ملی توسعه که به صورت ارزی و ریالی در اختیارشان قرار داده می شود، استفاده کنند.
به گفته وی، تسهیلات ریالی با سود 15 درصد و ارزی با سود 6 درصد خواهد بود.

*** توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری تا مهر 95
متصدی گفت: در راستای طرح مقابله با آلودگی هوا سازندگان موتورسیکلت ها موظف شدند تا اول مهرماه 95 تولید موتورسیکلت ها را از کاربراتوری به انژکتوری ارتقا دهند در غیر اینصورت با آنها برخورد می شود.
وی افزود: براین اساس قرار شد سازندگان موتورسیکلت تا یک ماه آینده برنامه های خود در این زمینه را به سازمان محیط زیست ارایه دهند.
متصدی اظهار کرد: یک موتورسیکلت کاربراتوری معادل 4 تا 5 خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می کند که اگر هم با استاندارد یورو 3 که اکنون اجباری است، تولید شود نمی تواند این استاندارد را مدت زمان زیادی نگه دارد مگر اینکه انژکتوری شود تا سازمان کنترلی بر آنها داشته باشد.
وی تاکید کرد: توسعه سیستم های برقی و هیبریدی هدف ما در ارتقای فناوری موتورسیکلت ها است که آن را با جدیت دنبال می کنیم که بر این اساس زمینه فعالیت هایی را با صنایع خارجی برای تولید و واردات موتورسیکت های برقی به کشور فراهم کرده ایم.
متصدی گفت: در داخل کشور نیز اقدامات خوبی برای توسعه این فناوری انجام شده که حذف سود بازرگانی مربوط به واردات خودرو و موتورسیکلت های برقی و هیبریدی و قطعات آنها یکی از آنها است و سازمان محیط زیست نیز از این روند حمایت می کند.

*** نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از هفته گذشته خروج 90 هزار تاکسی فرسوده آغاز شد که بعد از آن، این طرح به ترتیب در مورد مینی بوس ها، اتوبوس ها و موتورسیکلت ها نیز اجرا می شود.
وی گفت: شهرداری برای حمایت از طرح تغییر فناوری موتورسیکلت ها از کاربراتوری به انژکتوری وام با سود صفر درصد در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

*** ثبت 90 هزار صنعت غیر مجاز
متصدی اظهار کرد: عمده منابع آلاینده سوخت ها هستند که احتراقی و یا غیراحتراقی هستند که صنایع ما جزو هر دو دسته است و از آنجا که صنعت نقش اساسی در آلودگی هوا دارد، لذا مبحث ساماندهی آنها مطرح شد.
وی گفت: حدود 90 هزار صنعت غیر مجاز در کشور فعالیت می کنند که در هیچ کجا ثبت نشده و مانند قارچ رشد کرده اند که یکی از وظایف کارگروه ساماندهی صنایع به ریاست معاون اجرایی ریاست جمهوری، ساماندهی آنها با اولویت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا