خاک صحرای بزرگ آفریقا، آمازون را حاصلخیر می کند

محققان در مطالعه ای جدید محاسباتی دقیق تر را برای تعیین میزان گرد و خاک سرشار از فسفر که هر ساله به رودخانه آمازون می رسد به انجام برسانند. بر اساس این محاسبه، هر ساله 22 هزار تن خاک غنی از فسفر وارد رودخانه آمازون می شود. البته این میزان باز هم نمی تواند فرسایش ناشی از بارندگی و نیز طغیان رودخانه آمازون را جبران کند.

پژوهشگران همچنین به این نتیجه رسیدند که هر ساله در مجموع حدود 30 میلیون تن از خاک صحرای بزرگ آفریقا (با فسفر یا بدون آن) از اقیانوس اطلس عبور کرده و خاک آمازون را حاصلخیر می سازد. این نخستین بار است که مطالعه ای به بررسی این گسترده از جابجایی خاک در زمین می پردازد. بررسی ها نشان می دهد حوزه رود آمازون برای ترمیم صدمات ناشی از فرسایش به خاک صحرای بزرگ آفریقا نیاز دارد.

مطالعه صورت گرفته بر روی خاک صحرای بزرگ آفریقا نشان داد که بستر دریاچه خشکیده ای در این منطقه دارای حجم بسیار زیادی از باکتری های مرده سرشار از فسفر است. در این مطالعه از اطلاعات ماهواره تحقیقاتی CALIPSO ناسا برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز درباره حرکت گرد و غبار از این ناحیه به آمازون در بین سالهای 2007 تا 2013 استفاده شد. طبق اعلام این محققان، این بزرگترین جابجایی گرد و خاک در زمین به شمار می رود. به این ترتیب مشخص شد که کمترین حجم از گرد و خاک در سال 2011 و بیشترین نیز در سال 2007 جابجا شده بود.

دانشمندان بر این باورند که دلیل این تغییرات به خاطر بارش های صورت گرفته در صحرای بزرگ آفریقا است. هر قدر بارندگی کمتری در میان باشد، گرد و خاک بیشتری جابجا خواهد شد.

این پژوهش در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.