راه‌اندازی مراکز لارودرمانی در هفت شهر کشور

دکتر مرتضی جان‌نثاری لادانی، جراح و متخصص ارتوپدی که در زمینه لارودرمانی فعالیت دارد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در پی فعالیتهایی که در سالهای اخیر به همت دکتر میراب‌زاده – متخصص حشره‌شناسی – در زمینه پرورش لارو و استفاده از تکنیک لارودرمانی در کشور انجام شده استفاده از این تکنیک در حال حاضر به شهرهای مختلف کشور گسترش یافته به طوری که همکاران ما در شهرهایی مثل دزفول که به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی امکان پرورش مگس‌های لارودرمانی وجود دارد به صورت مستقل فعالیت دارند و لارو مورد نیاز شهرهای دیگر مثل اصفهان، سمنان، شیراز و … را نیز تامین و از طریق هواپیما یا اتوبوس به پایگاه‌های لارودرمانی این شهرها ارسال می‌کنند.
 

وی که 12 سالی است که با همکاری نزدیک با دکتر میراب‌زاده در زمینه لارودرمانی در ایران فعالیت دارد با اشاره به اقبال روز به افزون بیماران به این تکنیک بیوتراپی گفت: لارودرمانی مجوز FDA را اخذ کرده و در کتاب جراحی‌های ترمیمی به صورت تکست درآمده است. مقاله‌ای هم که در سال 2010 در آمریکا ارائه دادیم و حاوی گزارش موارد درمان شده در ایران بود بسیار مورد استقبال قرار گرفته است بر این اساس امیدواریم بتوانیم مجوز گسترش این تکنیک را در کشور اخذ کنیم تا فعالیت در این حوزه از حالت خودجوش و جسته و گریخته خارج شده و تمامی پزشکان و متخصصان با کارایی این روش آشنا شده و بیماران را جهت درمان به مراکز مربوطه ارجاع دهند.

جان‌نثاری خاطرنشان کرد: در پی ارائه مقاله مربوط به لارودرمانی در ایران، پرفسور شرمن که از پیشگامان لارودرمانی مدرن است مدرکی ارائه داد که در آن ابوعلی‌سینا از تاثیر قراردادن لارو بر درمان زخم گفته بود که نشان می‌دهد لارودرمانی در طب قدیمی ایران هم شناخته شده بوده است.

وی که در بیمارستان بقیه‌الله (عج) در زمینه لارودرمانی بیماران خصوصا جانبازان فعالیت دارد می‌گوید: موارد زیادی بود که جراحان قصد داشتند پای بیماران را از زانو قطع کنند که درخواست کردیم چند روزی به ما مهلت داده شود که طی این مدت یا زخم بیمار کاملا درمان شده یا مشکل با قطع انگشتان یا قطع پا از محلی بسیار پایین‌تر رفع شده است.

جان نثاری گفت: یکی از بیمارانی که با این روش درمان شد جانبازی با زخمی 20، 30 ساله بود که پرفسور مور و متخصصان ایرانی تاکید داشتند که باید پای او از زیر زانو قطع شود که با لارودرمانی پای بیمار، تنها چند انگشت پای او قطع شد.

بیمار دیگری که داشتیم از هموطنان مقیم آلمان بود که مدتی در ایران تحت لارودرمانی بود و بهبود نسبی یافته بود ولی از ادامه درمان در آلمان که با استفاده از بسته‌های حاوی لارو – مشابه تی بگ – انجام شده بود رضایت نداشت و با مراجعه دوباره به ایران روند درمان زخم پای خود را با موفقیت طی کرد.

وی در پایان از برگزاری نخستین سمینار بیوتراپی و لارودرمانی در شیراز خبر داد که 13 اسفند ماه با حضور متخصصان حوزه‌های مختلف بیوتراپی برگزار می‌شود.

گفتنی است، استفاده از لارومگس، زمینه درمانی مشترکی بین پزشکی و حشره شناسی است که تاکنون جان هزاران زخمی را در کشورهای مختلف نجات داده است، بدون این که این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا اعمال جراحی داشته باشند.

«لارو درمانی» (Maggot Therapy) که با استفاده از لارو گونه ای مگس به نام «Lucilia Sericata» انجام می‌شود در درمان زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی، عفونت استخوان (استئومیلیت) و عفونت‌های بعد از عمل جراحی، زخم Meningomyelocell، زخم Venous Stasis Ulcers، قانقاریا، زخم Buerger،آبسه‌های عفونی پوستی، عفونت ناشی از زخم های سرطانی وسایر زخم ها کاربرد دارد.

لاروهای L.sericata که گویی برای درمان زخم‌ها خلق شده‌اند، تنها از قسمت‌های نکروزه و عفونی زخم تغذیه می‌کنند و هر گز به قسمت‌های زنده حمله نمی‌کنند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا