تناسب دقیق مژه ها در انسان و حیوانات

در این مطالعه که بر روی ویژگی های ایرودینامیکی مژه به انجام رسید مشخص شد که این بخش از بدن نه تنها سبب جذابیت ظاهری انسان می شود، بلکه ضمن مرطوب نگاه داشتن چشم، از آن در برابر عفونت های مختلف محافظت به عمل می آورد. در این مطالعه که بر روی بیش از بیست پستاندار مختلف به انجام رسید، مشخص شد که مژه با یک طول مشخص می تواند تا 50 درصد جلوی تبخیر مایع مرطوب کننده چشم را بگیرد. همچنین مژه ها می توانند حجم باکتری های موجود در هوا و نیز انواع گرد و غبار که به چشم وارد می شود را نصف کنند.

پژوهشگران بر این باورند که شاید این مساله، اصلی ترین دلیل بروز انواع مشکلات چشمی برای افرادی باشد که مژه های کوتاهی دارند.

در این پژوهش، ابتدا اندازه مژه بیست و دو حیوان تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی نیویورک اندازه گیری شد. نتیجه این پژوهش موجب شگفتی محققان شد، زیرا مشخص شد که طول مژه همه این حیوانات دقیقا یک سوم طول چشمان آنها بود. این پژوهشگران همچنین به این نتیجه رسیدند که طول مژه انسان نیز دقیقا یک سوم طول چشم است.

در گام بعدی، این دانشمندان به سراغ نوعی چشم مصنوعی که دارای تعدادی مژه مصنوعی بود رفتند. آنها این چشم مصنوعی را در برابر جریان باد تولید شده توسط یک پنکه معمولی قرار داده و سپس میزان تبخیر، آهنگ این تبخیر و نیز میزان گرد و خاک ورودی به آن را محاسبه کردند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که طول بهینه برای مژه به طوری که بتواند میزان تبخیر را به حداقل رسانده و جلوی آلودگی باکتریایی را بگیرد، همان میزان یک سوم طول چشم است. جالب اینجا بود که مژه هایی که طول بلندتر داشتند، عملکرد بهتری در جلوگیری از تبخیر مایع روی چشم نداشتند و حتی سبب تماس بیشتر هوا با چشم می شدند.

این محققان امیدوارند این یافته بتواند کاربردهایی در علوم و صنایع بیابد. برای نمونه شاید بتوان از آن برای تهیه محافظ هایی مژه مانند برای صفحات خورشیدی به منظور جلوگیری از نشستن گردو غبار بر روی آن استفاده کنند.

این مقاله در نشریه Journal of the Royal Society Interface منتشر شده است.