استخدام «ویروس توخالی» برای درمان سرطان

محققان دانشگاه کالیفرنیا از پوسته خالی ویروس هپاتیت E برای انتقال دارو و ترکیبات واکسن به داخل بدن استفاده کردند. این روش روی جوندگان آزمایش شده و سرطان پستان در آن‌ها درمان شده است. ماری استارک از محققان این پروژه می‌گوید: «ویروس هپاتیت E از راه دهان منتقل می‌شود، از این ویژگی می‌توان برای تولید واکسن یا داروی خوارکی از این ویروس استفاده کرد.»

این گروه تحقیقاتی نانوذرات ویروسی شکلی ساختند که روی پروتئین این ویروس سوار می‌شود. این ویروس فاقد DNA است؛ بنابراین نمی‌تواند تکثیر یافته و عفونت ایجاد کند. محققان از این نانوساختار برای وارد کردن ترکیبات دارویی و واکسن به صورت خوراکی به بدن استفاده می‌کنند. این ساختار بعد از وارد شدن به سیستم گوارشی، جذب شده و محتویات خود را رهاسازی می‌کند.

از این ساختار برای حمله به تومور سرطانی نیز استفاده می‌شود. محققان آمینواسیدهای سیستئین را به این ساختار متصل کردند که این رشته‌ها می‌توانند دیگر مولکول‌ها را شکار کنند. این گروه تحقیقاتی مولکولی موسوم به LXY-30 را روی این ویروس قرار دادند این ترکیب می‌تواند به سلول‌های سرطان پستان بچسبد. با استفاده از برچسب‌های فلورسانس، محققان نشان دادند که می‌توان این نانوذرات ویروسی را به سلول‌های سرطان پستان چسباند. این کار روی موش‌های آزمایشگاه نتایج مثبتی داشته است.

به گزارش ایسنا، نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Chemically activatable viral capsid functionalized for cancer targeting, در نشریه Nanomedicine منتشر شده است.