تلاش بین المللی برای متوقف کردن اپیدمی زیکا

ویروس زیکا برای نخستین بار در سال 1947 میلادی در جنگل زیکا واقع در کشور اوگاندا کشف و مشاهده شد. در طول این سال ها موارد ابتلا به ویروس فوق در مناطق بومی خود به طور محدود گزارش شده بود تا اینکه چندی پیش این ویروس به صورت یک بیماری همه گیر در ابتدا آمریکای جنوبی و آفریقا را درگیر کرده و به تازگی موارد متعدد ابتلا به آن در اروپا و آسیا نیز گزارش شده است. بر اساس جدید ترین گزارش های سازمان های مختلف بهداشت و درمان بین المللی ، تا کنون بیست و دو کشور در جهان درگیر این بیماری و تبعات آن شده اند و احتمال بروز و گسترش بیشتر آن نیز وجود دارد.

ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد .

ویروس زیکا توسط پشه Aedes aegypti منتقل شده و از مهمترین نشانه های ابتلا به آن ، چشم های صورتی مایل به سرخ،  تب بالا ؛ درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید ، استفراغ ، دل درد و التهاب پوست است . البته باید توجه داشت که پشه فوق الذکر تنها عامل انتقال این بیماری نبوده و ویروس زیکا می تواند به صورت مستقیم از فرد بیمار به سایر افراد انتقال پیدا کند. ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد .

به اعتقاد برخی پژوهشگران  این ویروس به عنوان یک عامل تهدید کننده حیات شناخته شده و احتمالا تاثیرات این ویروس سبب شده است تا در ماه های گذشته ، یک هزار و 248 کودک با سر بسیار کوچک به دنیا بیایند . این عامل به عنوان عارضه میکرو سفالی شناخته می شود .

 میکرو سفالی  یک اختلال رشد عصبی است که در آن سر  و مغز بیمار کوچک است . به اعتقاد پزشکان علل ژنتیکی مانندآنومالی‌های کروموزومی (سندرم داون) ، میکروسفالی وابسته به  X ، سندرم فریاد گربه ، علل اکتسابی جنینی مانند سکته مغزی ، توکسوپلاسموز ، سرخجه و سایتومگالوویروس، تماس با داروهایی مانند فنی توئین و الکل در دوران جنینی، تماس با یک تراتوژن از قبیل پرتو درمانی خصوصاً در هفته ۴ تا ۲۰ جنینی، سوء تغذیه، نارسایی جفت، دیابت حاملگی، هیپوتیروئیدیسم، فنیل کتونوریا می تواند این بیماری را ایجاد کند . اغلب بیماران مبتلا به عارضه میکروسفالی  کند ذهنی و عقب ماندگی  داشته و رشد عصبی  آن ها با اختلالاتی  رو به رو است .

در این گزارش تصویری شاهد اقدامات مختلف سازمان های بهداشتی و دولت کشورهایی هستیم که درگیر این ویروس و تبعات ناشی از آن شده اند. شدت بیماری فوق به حدی است که چندی پیش مقامات کشورهای حوزه دریای کارائیب از مردم خود درخواست کردند به دلیل اجتناب از بروز میکروسفالی در نوزادان ، طی یک سال آینده اقدام به بچه دار شدن نکنند.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا