ابتکار: کشورهای جهان برای رفع چالش محیط زیستی با هم همکاری کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست موضوعی جهانی است و مرزهای سیاسی شناخته شده میان کشورها نمی تواند مانعی برای حل و فصل مباحث محیط زیستی و اشتراک تجربیات در این حوزه باشد، ما معتقدیم همه کشورهای جهان برای رفع چالش های این حوزه باید با هم همکاری کنند.

به گزازش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سوزانا ترستال سفیر هلند با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست گفت و گو کردند.
معصومه ابتکار در این دیدار با تاکید بر علاقه مندی ایران به گسترش روابط با سایر کشورها به ویژه در حوزه محیط زیست گفت: اهمیت جهانی محیط زیست و تاثیرات جهانی معضلات ناشی از آسیب های وارده به محیط زیست انکارناپذیر است و تمام کشورها باید در کنار هم درصدد رفع چالش محیط زیستی برآیند.
معاون رئیس جمهوری تکنولوژی سبز، کشاورزی سبز، تنوع زیستی، تالاب ها، مدیریت آب، آموزش، تحقیق و پژوهش، تغییرات آب و هوا، تغییرات جهانی آب و هوایی، حمایت از دریاچه ارومیه، دریای خزر، خلیج فارس و اکوسیستم ها را از جمله زمینه های مناسب همکاری های دو جانبه میان ایران و هلند دانست و افزود: ایران آماده گسترش همکاری های محیط زیستی در سطح بین المللی به ویژه با محوریت تبادل تجربیات، دانش و فناوری است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رفع تحریم ها منجر به ایجاد شرایط اقتصادی جدید برای ایران خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: این شرایط جدید منتج به ایجاد زمینه ها و فرصت های نو برای محیط زیست ایران در سطح جهانی شود. 
وی ضمن تاکید بر اهمیت اهداف زیست محیطی ایران در برنامه های توسعه ای کشور، تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه زیست محیطی میان دو کشور با محوریت حفاظت و احیا تالاب ها، آب و منابع آبی، کشاورزی سبز، انتقال تکنولوژی های جدید، همکاری های صنعتی در زمینه استفاده از انرژی های پاک، INDC و آلودگی هوا با تدوین چارچوب های همکاری ایران و هلند می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.
ابتکار ادامه داد: آلودگی هوا یکی از چالش های بسیار مهم و بزرگ و فراروی ایران است، این آلودگی علاوه بر هفت شهر بزرگ و صنعتی ایران، شهرهای بزرگ دیگری از جمله قزوین و کرمانشاه را نیز درگیر کرده است.
معاون رئیس جمهوری ضمن یادآوری نقش مهم ایران در محیط زیست منطقه به خصوص با توجه به استقرار مراکز کنوانسیون های رامسر، بازل، استکهلم و مرکز توسعه علم و فناوری اکو (10 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو هستند)، ابراز امیدواری کرد؛ همکاری های مثبت ایران و هلند در مرحله جدید بتواند به بسط این همکاری ها در منطقه بیانجامد و همین امر منجر به استحکام و تاثیر بیشتر نقش ایران در محیط زیست منطقه و ارتقای زیست محیطی منطقه شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سپس به تاسیس صندوق ملی محیط زیست در ایران اشاره کرد و گفت: چالش های زیست محیطی نظیر حفاظت و احیای تالاب ها، دستیابی به اهداف توسعه پایدار، کشاورزی سبز، حفاظت از پارک های ملی، حفاظت از مواد غذایی و انرژی پاک از جمله موضوعاتی است که با کمک های بین المللی به این صندوق می توان مرتفع کرد.
وی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز را یکی دیگر از زمینه های همکاری ایران و هلند برشمرد و گفت: هلند می تواند در این فستیوال بین المللی مشارکت داشته باشد. 
*** تاکید سفیر هلند بر اهمیت تولید محصولات سالم و ارگانیک کشاورزی به منظور حفظ سلامت آحاد جامعه
سوزانا ترستال سفیر هلند زمینه های مختلف محیط زیستی از جمله کشاورزی سبز و پایدار را به دلیل نقش مهمی که در تولید محصولات سالم و ارگانیک به منظور حفظ سلامت آحاد جامعه دارد، از جمله علاقمندی های هلند برای همکاری با ایران دانست و گفت: هلند آماده گسترش همکاری با ایران در تمام زمینه ها به ویژه محیط زیست است و در زمینه کشاورزی سبز و پایدار نیز هلند برخوردار از دانش، تجربیات و همچنین تکنولوژی های دانشگاهی بسیار مفید است که می تواند در قالب همکاری های دوجانبه با ایران به اشتراک بگذارد.
ترستال ضمن استقبال از پیشنهاد ایران برای تدوین تفاهم نامه محیط زیستی میان دو کشور، اظهار کرد: حفاظت و حمایت از محیط زیست یک وظیفه جهانی است که برای ارتقاء کیفیت زندگی انسان ضروری است و از این رو گسترش همکاری ها در سطح بین المللی وظیفه تمامی کشورها است.
وی با اشاره به مساحت کم و مناطق صنعتی هلند، تاکید کرد: حفظ محیط زیست و رعایت شاخص های محیط زیستی برای هلند بسیار مهم است زیرا عنصری اساسی در بالا بردن کیفیت زندگی انسان و داشتن محیط زیست سالم است.
سفیر هلند با تاکید بر لزوم درک متقابل دو کشور از موقعیت هم به منظور ارتقاء همکاری های دو جانبه، تصریح کرد: برای بهبود همکاری های میان دو کشور باید راه حل های جدیدی را انتخاب کنیم و یکی از راهکارهای دستیابی به این مهم از طریق انتقال تجربیات فراوان و فن آوری های روزآمد هلند در زمینه محیط زیست به ایران است. 
وی گفت: شرکت های بسیار فعال و توانمندی در زمینه های مختلف همچون کشاورزی سبز، ایجاد فضای سبز، حفاظت از طبیعت و حمایت از منابع آبی و اهداف آب دارد که می توانند با ایران همکاری مناسبی داشته باشند و البته شما می دانید که آب و محیط زیست رابطه تعاملی قوی با هم دارند. 
ترستال ضمن استقبال از جشنواره فیلم سبز و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، در ترم های کوتاه تحصیلی برای محیط بانان به منظور چگونگی حفاظت و حمایت از پارک های ملی، گفت: هر دو این زمینه ها از جمله مباحث مورد علاقه هلند برای همکاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا