نقاشی ژنتیکی بال پروانه‌ها با الگوی جدید

تحقیقات بر روی پروانه‌های هلیکونیوس در آمازون نشان داده است که دو مورد از معمول‌ترین الگوهای رنگی که در ترکیب بر روی بال بسیاری از گونه‌های هلیکونیوس یافت می‌شوند به وسیله ژن‌های کنترل می‌شوند که در گونه‌های کاملا مجزایی هستند.

محققان دانشکده جانورشناسی دانشگاه کمبریج ترکیب این دو الگوی بال پروانه‌ها را ردیابی کردند و دریافتند که این الگوها از هم‌آمیزی گونه‌های مختلف در حدود دو میلیون سال پیش ناشی ‌شده است.

محققان توالی ژنتیکی 142 پروانه مختلف متعلق به 17 گونه متفاوت از هلیوکونیس‌ها را تعیین توالی کردند و به مقایسه اطلاعات DNA پرداختند. آن‌ها دریافتند که ژن ها برای تولید لکه‌های بال مجزا به طور مستقل عمل می‌کنند؛ علی رغم این که در ژنوم در نواحی بسیار نزدیک به یکدیگر واقع شده‌اند.

مدت‌هاست که مشخص شده است تبادل ژن بین گونه‌های مختلف امری بسیار مهم در فرآیند تکامل است. در پروانه‌ها، جایگزین شدن عناصر مربوط به الگوی بال در بین گونه‌های مختلف، به آن‌ها امکان داده است که علائم هشداردهنده روی بال که آن‌ها را از صیادان در امان نگه می‌دارد ؛ بین آن‌ها به اشتراک گذاشته شود. پدیده‌ای که از آن به نام تقلید یاد می‌شود.

این مطالعه جدید که در مجله PLOS Biology به چاپ رسیده است برای اولین بار نشان می‌دهد که ترکیب شدن ماده ژنتیکی می‌تواند با تولید ترکیبات جدید از ژن‌ها، الگوی بال کاملا جدیدی در پروانه‌ها ایجاد کند.

به گزارش ایسنا ، محققان دریافتند که خال‌های رنگی روی بال‌ها با ژن‌های مختلفی کنترل می‌شوند که می‌توانند به طور مجزا روشن و خاموش شوند. وقتی این ژن‌ها بین گونه‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند، آن‌ها این ژن‌ها را در هم ترکیب و الگوهای بال جدیدی ایجاد می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا