اقیانوس آرام، عامل توقف موقتی گرمایش زمین

از سال 1998 به این سو، شاهد توقف فرآیند افزایش دمای و گرمایش جهانی بوده ایم. تاکنون پژوهش های گوناگونی در مورد علل این پدیده به انجام رسیده است.  برخی از این پژوهش ها به فعالیت های خورشیدی و برخی دیگر نیز فعالیت کوه های آتشفشانی را عامل این کاهش در روند گرمایش جهانی دانسته اند.

در سال 2013، پنل تغییرات اقلیمی (IPCC) اعلام کرد که روند گرمایش جهانی موقف شده است. در اینجا بود که برخی از پژوهشگرانی که بر طبیعی بودن این پدیده تاکید داشتند، آن را دلیلی واضح برای درستی گفته های خود تلقی کردند. با این حال بسیاری دیگر از دانشمندان به بررسی عواملی که ممکن است بر این روند تاثیرگذار باشد پرداختند. این مطالعات تاکنون نشان داده است که طیف گسترده ای از عوامل ممکن است سبب کاهش روند پیشرفت گرمایش جهانی شود.

مطالعه جدیدی که دیروز منتشر شده نشان می دهد که دلیل این کاهش روند گرمایش جهانی را باید در تغییرات طبیعی در دمای اقیانوس آرام جست. البته این دانشمندان بر این باورند که این مساله موقتی بوده و به زودی شاهد اوج گرفتن پدیده گرمایش جهانی خواهیم بود.

تغییرات ایجاد شده در دمای اقیانوس ها را در اصطلاح علمی «نوسانات ده ساله» نامیده می شود. در واقع تغییرات ایجاد شده در دمای سطح و سطوح زیرین اقیانوس می تواند بر محیط اطرافش تاثیر بگذارد. گفتنی است این تغییرات شباهت زیادی به طوفان های ال نینو و لالینو دارد، اما بر خلاف این طوفان ها، چند ده سال به درازا می انجامد.

به هر حال این پژوهشگران متوجه شدند که این نوسانات به سرعت در حال کاهش است. به این ترتیب این مطالعه همانند سایر مطالعات انجام شده در این خصوص نشان می دهد که پدیده گرمایش زمین فقط به صورت موقتی متوقف شده و به زودی شاهد اوج گیری مجدد آن خواهیم بود.