رئیس مرکز تحقیقات ایدز: امکان ازدواج و فرزندآوری ایمن مبتلایان به ایدز وجود دارد

ایدز یک بیماری ویروسی است که یک دوره بسیار کند دارد، با درمان قابل کنترل است و اگر فرد به موقع مراجعه کند، بیماری کشنده نیست. 
دکتر مینو محرز به ایرنا گفت: رفتارهای پرخطر و رابطه جنسی محافظت نشده ، استفاده مشترک از وسایل تزریق، ابزار برنده آلوده و انتقال از مادر آلوده به نوزاد، راه های مهم انتقال ایدز است.
دکتر محرز با اشاره به این که شخص مبتلا تا وارد مرحله بیماری نشده، علائم ظاهری ندارد، گفت: مرحله ی قبل از ایدز را که شخص فقط ناقل ویروس است و علائم بیماری در وی آشکار نشده است، مرحله« اچ آی وی مثبت » می گوییم.
وی اظهار کرد: ایدز یک مرحله اول دارد که در بسیاری از موارد بیماری در این مرحله تشخیص داده نمی شود. علایم با یک عفونت ویروسی حاد مطابقت می کند که خودش می گذرد و این مرحله بسیار آلوده کننده است. بیماری سپس وارد مرحله بدون علامت می شود که اگر فرد زندگی خوب و تغذیه مناسب داشته باشد، بیماری می تواند تا 15 سال در این مرحله باقی بماند. پس از آن، تعداد سلول های لنفوسیت رو به کاهش می رود و به مرحله ایدز وارد می شود و در این موقع هم علایم مختلفی داریم مانند عفونت های فرصت طلب و سرطان های خاص که هیچ کدام اختصاصی ایدز نیستند.
دکتر محرز، کارآیی آزمایش اچ آی وی پیش از ازدواج را رد کرد و گفت: این آزمایش توجیه اقتصادی ندارد و در هیچ کشور دیگری تجربه مثبتی نداشته است، چرا که سالانه میلیون ها ازدواج رخ می دهد. همچنین ممکن است ویروس ایدز هنگام تست اچ آی ی در دوره پنهان باشد. هیچ جای دنیا نیز آزمایش اچ آی وی قبل از ازدواج اجباری نیست. فقط باید به افراد قبل از ازدواج آگاهی و مشاوره داد.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران خاطرنشان کرد: امکان ازدواج و فرزندآوری افراد اچ آی وی مثبت و منفی وجود دارد؛ به این معنی که برای فرزندآوری، می توان پس از شست و شو و ضد عفونی کردن اسپرم بیمار مبتلا به اچ آی وی، نطفه را به روش آی وی اف در رحم مادر جایگزین کرد تا فرزند سالمی به دنیا بیاید. موارد زیادی داریم که زندگی طبیعی و نرمالی دارند. علاوه بر این، امکان بچه دار شدن حتی اگر نتیجه آزمایش در هر دو والد نیز مثبت باشد، وجود دارد.
وی گفت: انتقال از مادر به کودک هنگام زایمان با شیر دادن اتفاق می افتد که احتمال انتقال بین 25 درصد تا 65 درصد است. به همین دلیل، این زنان سزارین می شوند و اجازه شیردهی به نوزادان خود را ندارند، بنا براین شیر خشک و دارو به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد.
محرز تاکید کرد: اگر زن باردار مبتلا، به موقع تحت درمان قرار گیرد و دارو مصرف کند، ریسک انتقال ایدز به جنین به 2 درصد می رسد. 
به گفته دکتر محرز، احتمال انتقال مادر به نوزاد نیز 25 درصد تا 65 درصد است که هنگام شیر دادن و زایمان این اتفاق می افتد.
وی در خصوص داروهای موثر در مقابله با انتقال ویروس افزود: یک سری داروهایی داریم که قبل از تماس جنسی باید مصرف شود که در ایران هنوز استفاده نمی شود و فقط برای خانم هایی که همسرشان اچ آی وی مثبت یا معتاد تزریقی هستند، این دارو داده می شود.

***حلقه مفقوده مقابله با ایدز/آموزش مهارت فقط آموزش مسواک زدن نیست
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به این که آگاهی جامعه درباره این بیماری باید بیشتر شود، گفت: بسیاری از جوانان هنوز نمی دانند ایدز چیست و رفتار پرخطر جنسی به چه نوع رفتاری گفته می شود. 
وی با اشاره به این که بیشتر مراجعه کنندگان به کلینیک و مطب، جوانان تحصیلکرده و از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح خوب جامعه هستند، گفت: متاسفانه این افراد هیچ آگاهی ندارند و مبتلا می شوند، زیرا نمی دانند برخی از رفتارهایی را که انجام می دهند، یک رفتار پر خطر است و در معرض خیلی از آسیب ها از جمله ایدز و اعتیاد قرار دارند. 
وی علت این ناآگاهی را نبود مهارت آموزی دانست و گفت: چرا جوانان که وارد جامعه ای با آسیب های مختلف می شوند، نمی توانند 'نه' بگویند. مهارت یعنی این که وقتی نوجوان وارد جامعه شد، بتواند 'نه' بگوید. باید به کودکان مهارت زندگی کردن و سالم بودن آموزش داده شود. آموزش مهارت فقط آموزش مسواک زدن نیست.
 وی با تاکید بر گستردگی دامنه برد و تاثیر رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون، نقش آنها را در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی با تاکید بر جوانان، نوجوانان و خانواده ها قابل توجه دانست و ادامه داد: همچنین سازمان هایی که با نوجوانان و والدین آنها در ارتباط هستند مانند آموزش و پرورش و دانشگاه ها می توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا