ورود سه چرخه های خورشیدی به صنعت حمل و نقل

با توجه به موضوع ترافیک شهری ، آلودگی هوا که بخشی از آن ناشی از سوخت های فسیلی خارج شده از اتومبیل ها است تمرکز بر استفاده از سوخت های پاک در این حوزه می تواند تاثیراتی بسیار مثبت در بهبود آب و هوای شهری داشته باشد. در این میان در برخی کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا نوعی تاکسی و به عبارت صحیح تر وسیله حمل و نقل درون شهری وجود دارد که یا به کلی بدون تولید آلاینده های جوی  است یا میزان آلاینده های تولید شده توسط این وسایل نقلیه به مراتب کمتر از میزان تولید شده توسط تاکسی ها و وسایل نقیله مشابه است . 

یک طراح کامبوجی با همکاری شرکتی استرالیائی موفق به ساخت و طراحی نوعی توک توک یا ریکشا شده است که با انرژی خورشیدی حرکت می کند . این پروژه با همکاری یک مرکز نوآوری های انرژی خورشیدی در استرالیا به نام استار 8  انجام شده که طی آن این شرکت استرالیائی با دراختیار گذاشتن فناوری باتری های پیشرفته خورشیدی به یک ان جی اوی کامبوجی به نام عزیزا پالاس که مرکزی آموزشی برای تعلیم کودکان محسوب می شود، آن ها را در راه ساخت این وسیله نقلیه یاری کرد. 

این گونه از تاکسی های شهری با  نام های گوناگونی از قبیل سایکا ریکشا ، بایک تاکسی ، وولو تاکسی ، پدی کاب ، بایک کاب و …. شناخته می شوند ولی رایج ترین نام این گونه وسایل نقلیه اتو ریکشا است . نیروی محرکه اتو ریکشا ها بسته به گوناگونی آن ، متفاوت است . برخی از اتوریکشا ها با نیروی ماهیچه ای کار می کنند و در واقع  راننده با رکاب زدن و استفاده از نیروی عضلات خود وسیله نقیله را پیش می برد که این نوع از ریکشا بیشتر در کشور چین و برخی شهرهای آمریکا دیده می شود  . نوع دیگر ریکشاها به وسیله موتور برقی حرکت می کنند که برخی نمونه های آن در شهر نیویورک و چند شهر جنوب شرق آسیا وجود دارد . شایع ترین نوع ریکشا دارای موتوری کوچک و بنزینی است که به طور معمول با یک لیتر بنزین بیش از چهل کیلومتر مسیر را می پیماید و مصرفی بسیار کم دارد . به صورت کلی ریکشا دارای یک صندلی برای راننده در جلو و یک صندلی بزرگ برای سرنشینان در عقب است که ظرفیت چا به جائی  دو تا چهار نفر را دارد . البته در برخی از انواع این نوع تاکسی در فیلیپین  یک مسافر نیز در کنار راننده می نشینند . 

به تازگی یک طراح کامبوجی با همکاری شرکتی استرالیائی موفق به ساخت و طراحی نوعی توک توک یا ریکشا شده است که با انرژی خورشیدی حرکت می کند . در حال حاضر یکی از نمونه های این وسیله نقلیه سبک و ارزان قیمت به عنوان یک کافه سیار در مناطق گردشگری شهر تردد کرده و مردم را به استفاده از انرژی های پاک و اجتناب از مصرف پلاستیک تشویق می کند.  این طراح که ون سوئن نام دارد درباره این پروژه اعلام کرد : هدف ما آشنا کردن مردم با مفهوم انرژی های پاک است و همچنین می خواهیم گامی عملی برای مبارزه با آلودگی هوا برداریم.

این پروژه با همکاری یک مرکز نوآوری های انرژی خورشیدی در استرالیا به نام استار 8  انجام شده که طی آن این شرکت استرالیائی با دراختیار گذاشتن فناوری باتری های پیشرفته خورشیدی به یک ان جی اوی کامبوجی به نام عزیزا پالاس که مرکزی آموزشی برای تعلیم کودکان محسوب می شود، آن ها را در راه ساخت این وسیله نقلیه یاری کرد. 

گفتنی است تا کنون شرکت استار 8 موفق شده است بیش از 300 توک توک یا تاکسی سه چرخه خورشیدی را به همراه دو اتوبوس شهری که با انرژی خورشیدی کار می کنند به کامبوج فروخته و در نظر دارد 300 توک توک دیگر را به همراه 200 اتوبوس خورشیدی به کامبوج ارسال کند.

این موضوع در حالی است که بر اساس گزارش بانک توسعه آسیا در سال 2015 میلادی ، کشور کامبوج دارای ظرفیت های بسیار زیادی در استفاده از انرژی خورشیدی است و در حال حاضر 35 درصد برق مصرفی خانگی در این کشور نیز از طریق انرژی خورشید تامین می شود.

منبع: efe

ترجمه و گردآوری گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا