تولید دانش بنیان نیازمند فارغ التحصیلان کارآفرین است

سیدهادی حسینی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر نیاز کشور به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باید کار کرد و تنها به حرف زدن بسنده نکرد. چون وقتی سخنرانی می کنیم، بنر می زنیم، مصاحبه می کنیم، جلسه و سمینار می گذاریم و… دیگر کار نمی کنیم. اقتصاد بیچاره ما منتظر است که سروسامانی بگیرد اما با تولید حرف، اتفاقی نمی افتد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در اقتصاد دانش بنیان، بستر ارتباط اقتصاد با دانشگاه که مرکز تولید علم است و البته تا حدی از این رسالت فاصله گرفته و به سمت مدرک گرایی در حرکت است، ایجاد می شود. بنابراین اول می بایست خروجی دانشگاه ها را درست کنیم و علم و دانش را در دانشگاه ها درونی و محکم نماییم، سپس آن را در تولید وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از فعالان صنعت و تولید، اعتقادی به استفاده از دانشگاه ها ندارند. به این دلیل که سرفصل های درسی، چندان به نیازهای تولید مربوط نیست. آنچه که در رشته های صنعتی، کشاورزی و حتی علوم انسانی به دانشجویان می آموزیم موضوعاتی نیست که آنها بتوانند در جامعه از آن استفاده کنند. من مدتی پیش به یکی از دانشگاه ها رفتم و از چند نفر از دانشجویان پرسیدم که اگر از دانشگاه فارغ التحصیل شوید می توانید فلان کار کوچک را انجام دهید و آنها گفتند: «نه! هیچ کدام از ما که در دانشگاه ها درس می خوانیم قادر نیستیم در بیرون این کار را انجام دهیم.».

حسینی ادامه داد: اکثر کسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند منتظرند که کس دیگری دست آنها را بگیرد و سر کار ببرد. در صورتی که فارغ التحصیلان دانشگاه می توانند با کسب دانش و مهارت، کارآفرینی کنند. اگر این اتفاق در کشور بیفتد، تولید ما دانش بنیان خواهد شد. یعنی عیب ما از تولید نیست بلکه از دانشگاه است. پس باید کاری کرد که فارغ التحصیلان دانشگاه توانایی استفاده از دانش خود را در عرصه صنعت داشته باشند.

اگر دانشگاه ها به سمت تولیدکنندگان بروند و با ارایه طرح هایی، کیفیت تولیدات آنها را بالاتر و قیمت تمام شده را پایین تر بیاورند و شرایطی ایجاد کنند که مردم به خرید کالاهای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی علاقه مند باشند، اقتصاد دانش بنیان محقق خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم حرکت بنگاه های بزرگ اقتصادی و مراکز تولیدی به سمت دانش بنیان شدن، تصریح کرد: باید مراکز تولیدی موجود را به سمت دانش بنیان شدن و استفاده از ظرفیت های دانشگاهی سوق بدهیم. در حال حاضر در این ارتباط تا حدی مشکل داریم و باید زمینه آشتی این مراکز و بنگاه ها با دانش فراهم شود و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه دانشگاه به سمت آنها برود. چراکه آنها وقت و حوصله این کار را ندارند. باید دانشگاه های ما محیط صنعتی را در نظر بگیرند و بعد بروند به صنایع پیشنهاد بدهند که اگر این طرح را اجرا کنید، قیمت تمام شده فلان قدر کاهش و کیفیت اینقدر افزایش می یابد. در این صورت شما این اندازه سود می برید و اگر مایل به همکاری هستید، درصدی از سود شما متعلق به ما خواهد بود. اینکه دانشگاهیان پشت میز خود بنشینند و انتظار داشته باشند صنعتگر به سراغ آنها برود، راه به جایی نمی برد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سوق پیدا کردن صنایع به سمت دانش بنیان شدن نیازمند ایجاد یک بازار رقابتی نیست؟ گفت: بازار رقابتی در شرایطی که اقتصاد پویا باشد شکل می گیرد. در چنین اقتصادی همه تلاش می کنند کالای بهتر با قیمت ارزانتر تولید کنند تا جنس خود را راحت تر بفروشند. الان این اتفاق در کشور ما نمی افتد. در حال حاضر ما یک سری کالا تولید یا وارد می کنیم و همه مجبورند آنها را بخرند. اگر دانشگاه ها به سمت تولیدکنندگان بروند و با ارایه طرح هایی، کیفیت تولیدات آنها را بالاتر و قیمت تمام شده را پایین تر بیاورند و شرایطی ایجاد کنند که مردم به خرید کالاهای داخلی و ترجیح آن به کالای خارجی علاقه مند باشند، اقتصاد دانش بنیان محقق خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا