کتاب انسان و محیط زیست در برنامه درسی مقطع دبیرستان قرار می گیرد

محمد درویش ظهر پنجشنبه در نخستین همایش مدارس محیط زیستی استان البرز که در دبیرستان غیرانتفاعی ملاصدرای آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، افزود: تالیف این کتاب در برنامه ریزی جدید دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. 
وی لزوم تالیف این کتاب را آشنائی هرچه بیشتر دانش آموزان و قشر جوان با مقوله محیط زیست دانست و اظهار داشت: چیزی که در بحث مدارس جامع محیط زیستی مهم است این است که ما می خواهیم به روشی جذاب و به روشی که منجر به دافعه برای دانش آموزان نشود و تجربه های تلخ گذشته را در مورد ورود موضوعات درسی جدید تکرار نکند. 
وی گفت: قرار است ما محیط زیست را به عنوان یک ارزش اجتماعی برای کودکان و نوجوانانمان مطرح کنیم به همین خاطر تلاش داریم که تا مقطع پیش دبستانی و ابتدایی اول به هیچ عنوان هیچ تصویر تیره و تاری از طبیعت و چیزهایی که محیط زیست را به مخاطره انداخته ارائه نکنیم بلکه فقط فضایی را فراهم کنیم که دانش آموزان بتوانند به صورت بی واسطه، با طبیعت در ارتباط باشند. 
درویش در ادامه به سبقه دیرینه ایران در حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: ایرانیان نه تنها نباید روحیه خودشان را از دست بدهند بلکه باید با افتخار از این فرهنگ خود یاد کنند. 
وی ادامه داد: ایرانیان به رغم اینکه فعالیت های زیادی در حوزه محیط زیست کرده اند نتوانسته اند همدیگر را پوشش دهند و روی شانه های همدیگر رشد کنند بلکه به موازات همدیگر کار کرده اند که نتوانسته این فعالیت ها را به هدف خاص خود حتی نزدیک کند. 
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در طول 20 سال گذشته 18 میلیون اصله بلوط در زاگرس و 10 میلیون گونه های ارزشمند درختان را در هیرکانی از دست داده ایم. 
وی افزود: ما در جائی به اشتباه رفته ایم که با چنین دین و پیامبری اکنون در غم انگیزترین شرایط محیط زیست به سر می بریم و به عمد یا سهو راه را گم کرده ایم. 
درویش افزود: برای اینکه مکتب مدارس جم (مدارس جامع محیط زیستی) را دوباره راه بیاندازیم باید راه کج را راست کنیم. 
وی با اشاره به اینکه قرار نیست مدارس جم از نظر ظاهر و ساختار ویژگی های متفاوت زیادی با مدارس معمولی داشته باشند، بیان داشت: برای نمونه در این مدارس از پنل و آبگرمکن های خورشیدی و شیرهای هوشمند استفاده می شود.علاوه بر این تا حد امکان به جای استفاده از کاغذ از اینترنت و اینترانت استفاده خواهد شد. این در حالی است که این مدارس باید فضای سبز مناسبی نیز داشته باشند. 
وی اضافه کر د: افزون بر این در هر هفته دانش آموزان این مدارس باید نیمروز را در محیط های طبیعی بگذرانند تا به شکل خودانگیخته تجربه های محیط زیستی را درک کنند. 
به گفته درویش، هدف این مدارس این است که خود دانش آموزان بدون آموزش های مستقیم ویژگی های طبیعی را لمس کنند، زیرا این روش سبب بهبود فهم اکولوژیکی یا سواد زیست محیطی دانش آموزان خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، در این همایش از فعالان مدارس محیط زیستی تجلیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا