مصرف روغن های گیاهی مفید اما با رعایت اعتدال

بیماری های قلبی و عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است به همین دلیل اکثر متخصصان تغذیه بر کاهش مصرف چربی و روغن های جامد تاکید و به جای آن استفاده از روغن های استخراج شده از دانه های گیاهی را توصیه می کنند.اما بسیاری از مردم تصور می کنند، محدودیتی در مصرف روغن زیتون، هسته انگور،کانولا و سبوس برنج به دلیل اینکه از دانه های گیاهی استخراج می شوند، وجود ندارد.

مینا کاویانی سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به خواص انواع دانه های روغنی به ایرنا گفت:دانستن نکات مربوط به انتخاب، خرید، نگهداری و مصرف صحیح انواع روغن دانه های گیاهی برای بهره بردن از فواید آنها، ضروری است. 

*** روغن سویا مناسب برای مصارف روزانه 

کاویانی با اشاره به اینکه روغن سویا پرمصرف ترین روغن در جهان است، گفت:دانه سویا به دلیل ویژگی های مناسب کشاورزی، داشتن چربی و پروتئین فراوان و قیمت مناسب، برتری خاصی نسبت به سایر دانه های روغنی در بازار های جهانی دارد و می توان گفت که بیشترین دانه روغنی است که در جهـان کشت می شود. 

وی افزود: از این روغن در تولید انواع محصولات غذایی مانند سس ها، مارگارین، روغن نباتی جامد، روغن مخصوص سرخ کردنی و روغن پخت و پز استفاده می شود. 

کاویانی درباره نوع و ترکیب اسیدهای چرب در روغن سویا گفت:حدود 15 درصد اسید های چرب روغن سویا از نوع اشباع و بیش از 80 درصد آن از نوع غیراشباع است. مقدار زیاد آنتی اکسیدان در روغن سویا باعث پایداری زیاد آن در مقابل فساد می شود. روغن سویای تصفیه شده بدون رنگ، طعم و بو است. 

*** روغن ذرت پایدار در برابر فساد 

کاویانی در ادامه به خواص روغن ذرت اشاره کرد و گفت:روغن ذرت تازه دارای بوی ملایم و رنگ زرد روشن بوده و از نظر تغذیه ای و کیفیت پخت خوب است.

وی افزود:حدود 85 درصد اسیدهای چرب روغن ذرت از نوع غیراشباع و بقیه آن از نوع اشباع است. 

به گفته این متخصص تغذیه، روغن ذرت منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است و به همین دلیل پایداری خوبی در برابر فساد دارد. 

***روغن آفتابگردان حاوی ویتامین E بیشتر 

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در خصوص روغن آفتابگردان گفت:روغن آفتابگردان تازه بدون رنگ، بو و دارای رنگ زرد روشن است.

وی ادامه داد:حدود 85 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن آفتابگردان از نوع غیر اشباع و کمتر از 15 درصد کل اسیدهای چرب آن اشباع است. 

وی توضیح داد:روغن آفتابگردان حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی بوده و ویتامین E موجود در این روغن در مقایسه با روغن های سویا و ذرت بیشتر است. 

*** روغن کانولا مناسب برای مصرف خوراکی 

کاویانی گفت:روغن کانولا از گونه اصلاح نژاد شده گیاه کلزا استخراج می شود و در حال حاضر، به این روغن در بعضی از کشور ها کانولا و در برخی دیگر کلزا گفته می شود.

وی ادامه داد:روغنی که از دانه های معمولی گیاه کلزا به دست می آید به روغن کلزا معروف بوده که به دلیل بالا بودن ترکیبات شیمیایی خاص و مضر مثل اسید اروسیک، مصرف خوراکی آن برای انسان با بروز مشکلات و بیماری هایی همراه شد.

وی اضافه کرد:در سال 1956 در کانادا فروش این روغن برای مصارف خوراکی ممنوع شد و به دنبال این وضعیت، گونه هایی از این گیاه با اصلاح ژنتیکی پرورش یافت که میزان ترکیبات شیمیایی مضر در آن به حداقل رسید.روغن استخراجی از این گونه های جدید، روغن کانولا نامیده شد. 

کاویانی گفت :بیش از 90 درصد روغن کانولا، اسید های چرب غیر اشباع است و روغن کانولا یکی از روغن های مناسب برای مصرف خوراکی است. 

گفتنی است روغن کانولای تازه بدون طعم و بو با رنگ زرد شفاف است. 

***روغن زیتون 

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در خصوص خواص روغن زیتون گفت: حدود 85 درصد اسیدهای چرب روغن زیتون از نوع غیراشباع و بقیه آن از نوع اشباع و دارای ارزش تغذیه ای بالایی است. 

*** روغن کنجد 

وی درباره روغن کنجد گفت: رنگ روغن کنجد ممکن است برحسب شرایط تولید از زرد روشن تا قهوه ای تیره تغییرکند و این نوع روغن به عنوان منبع اصلی تولید روغن محسوب نمی شود.

به گفته کاویانی حدود 99 درصد محصول کنجد به شکل دستی و غیرمکانیزه برداشت می شود که از نظر اقتصادی به صرفه نیست. 

وی اظهار کرد: کمتر از 20 درصد کل اسید های چرب در این روغن از نوع اشباع و بیش از 80 درصد آن از انواع غیر اشباع است. 

کاویانی گفت :این روغن حاوی مقادیر نسبتاً برابر اسید اولئیک ( اسید چرب با یک پیوند دوگانه) و اسید لینولئیک (اسید چرب با دو پیوند دوگانه) است. مقدار فراوان ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی در روغن کنجد سبب پایداری بالای آن در مقابل فساد می شود. 

***روغن هسته انگور 

وی درخصوص روغن هسته انگور گفت: روغن هسته انگور تصفیه شده، به رنگ زرد طلایی تا زیتونی و با طعم ملایم و خوشایند است و نزدیک به 90 درصد اسید های چرب آن غیر اشباع هستند. به همین دلیل این روغن در برابر حرارت بسیار حساس و آسیب پذیر است و باید در مصرف آن نهایت دقت را به کار برد. 

به گفته کاویانی روغن هسته انگور به طور طبیعی حاوی مقداری ترکیبات آنتی اکسیدان است که موجب افزایش مقاومت آن در برابر فساد می شود. 

***روغن سبوس برنج 

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در خصوص روغن سبوس برنج گفت: این روغن را به رنگ زرد روشن با طعم و بوی ملایم برنج است که 80 درصد از اسیدهای چرب آن از انواع غیراشباع است. 

وی افزود: روغن سبوس برنج حاوی مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E است که به افزایش مقاومت روغن در برابر اکسیداسیون کمک می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا