گزارش شیوع بیماری همه گیر در هند

ویروس H1N1 که با نام آنفولانزای خوکی شناخته می شود بیش از سیزده هزار نفر را در هند آلوده کرده و تا کنون جان بیش از هشتصد نفر را گرفته است .

مرکز اصلی شیوع این بیماری در شهرهای راجستان و گجرات هند گزارش شده است . تا کنون در شهر های  ایالت  راجستان به تنهایی 212 نفر و در گجرات 207 نفر کشته داشته است .

وزارت بهداشت این کشور طی گزارشی اعلام کرد که سیزده هزار و 688 نفر در هند به آنفولانزای خوکی مبتلا شده اند .

دکتر دیپاک سوانت (Deepak Sawant) وزیر بهداشت ایالت ماهاراشترا اظهار داشت که تعداد کشته شدگان ایالت ماهاراشترا به نود و نه نفر رسیده است . مقامات جامو و کشمیر طی گزارشی اعلام کردند که تعداد کشته شدگان مبتلایان آنفولانزای خوکی در این مناطق تنها 5 نفر بوده اما ابتلای 119 نفر به این بیماری به ثبت رسیده است .  

لازم به ذکر است که پزشکان خصوصی در بخش های شمالی هندوستان ، دولت را به عدم ارائه آمار درست مبتلایان به آنفلانزای خوکی متهم کرده اند . سومان یاداو (Suman Yadav) رئیس انجمن پزشکی منطقه اعلام کرد که تعداد واقعی مبتلایان به آنفلانزای خوکی بسیار بالاتر از رقم اعلام شده است . او در ادامه یادآور شد که دولت وضعیت بغرنج فعلی را دست کم گرفته و به همین علت آمار دقیق را ارائه نمی کند .

آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع A نشأت می‌ گیرد . ویروس آنفلوآنزای خوکی (SIV) به بیماری آنفلوآنزایی اشاره دارد که توسط اورتومیکسوویروس‌هایی ایجاد می ‌شود و در میان خوک ‌ها همه ‌گیر است اما از راه تماس با این جانور ، انسان ها نیز به آن مبتلا می شوند .

نحوه ابتلا و شیوع این بیماری از طریق تماس با فرد مبتلا بوده و نشانه‌ های معمول آن تب ، سرگیجه ، خشکی مفصل ‌ها ، حالت تهوع و در موارد پیشرفته ، بیهوشی و مرگ اعلام شده است . قابل توجه است که این علائم در میان انسان‌ ها به آنفلوآنزای انسانی که دارای علائم تب ، سرفه ، گلودرد ، سردرد ، احساس سرما و خستگی بوده ، شباهت دارد . ممکن است در ابتدا فرد مبتلا نسبت به این بیماری بی اطلاع باشد . حتی پزشکان نیز ممکن است در تشخیص این بیماری دچار اشتباه شوند . برای تشخیص قطعی این بیماری تنها می توان از طریق تست لابراتورای مطمئن شد .

از آن جهت که آنفلانزای خوکی از طریق سرفه، عطسه و تماس با اشیاء آلوده به ویروس و تماس های دهان، بینی و یا چشم منتقل می شود ، افراد باید نکات ایمنی و پیشگیری را رعایت کنند. پزشکان در این رابطه توصیه می کنند که افراد باید مرتب دستان خود را با آب و صابون شسته و از محلول های ضدعفونی کننده استفاده کرده و کمتر در فضاهای شلوغ و اجتماعات عمومی رفت و آمد کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا