مردم به چهره های علمی برای ورود به مجلس اعتماد بیشتری دارند

عبدالرحمان رستمیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت ورود چهره های علمی و دانشگاهی به مجلس آینده، اظهار کرد: به هرحال مجلس شورای اسلامی نهاد سیاستگذاری کشور است، بنابراین ورود افرادی با تجربه های کافی و نیروهای علمی که بتوانند تحقیق و مطالعات تطبیقی انجام دهند و نیز بتوانند قوانینی بنویسند که قابلیت پیاده شدن داشته باشد، بسیار مهم است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: من فکر می کنم نمایندگان مجلس می بایست نیروهای کاملی باشند که دست‌ کم به یک زبان خارجی تسلط داشته باشند، چراکه اینها نقش بین المللی هم دارند و به دیگر کشورها سفر می کنند. بنابراین کسانی که خود را کامل نکرده اند نباید وارد عرصه شوند چون در این صورت فرصت های کشور از دست می رود. برای این منظور باید شرایط ورود به مجلس را کمی سخت تر کنیم و بگوییم اگر افراد این مشخصات را داشتند، بیایند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ، اغلب لیست های سیاسی به مجلس ورود پیدا می کنند. حتما باید در کنار این لیست های سیاسی، لیست های کارشناسی هم وجود داشته باشد. در این صورت کسانی که می آیند حتما توانمندی های کارشناسی برای ورود به مجلس را خواهند داشت.

رستمیان در پاسخ به این پرسش که آیا با این گفته که چهره های علمی تمایل کمتری برای ورود به عرصه دارند، موافقید؟ گفت: بله این درست است. در شهرستان ها هنگام انتخابات بعضی از رقبا یکدیگر را تخریب می کنند. در چنین شرایطی، فرد علمی ترجیح می دهد که وارد عرصه نشود چراکه نیازی به نمایندگی ندارد و کار علمی خود را انجام می دهد. اینها را باید شناسایی کرد و تلاش کرد که به عرصه ورود پیدا کنند. اما در این فضا که افراد باید خواهش کنند که نام آنها را در یک لیست قرار دهند و نیز مجبور باشد که مرتب برای خود تبلیغ کنند و بگویند من این کارها را کرده ام، چنین فضایی برای نیروهای علمی سخت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شاید دانشگاه ها باید به این موضوع ورود پیدا می کردند و نیروهای خوب خود را در هر رشته ای معرفی می کردند که به نحوی می توانستیم مجلس را کامل کنیم تا از همه رشته های تخصصی در آن حضور داشته باشند. در عمل دیده ایم اگر کمیسیونی تنها دو سه نیروی خوب هم داشته باشد، آن کمیسیون هم می تواند از وزارتخانه مربوطه پشتیبانی کند و هم بر آن نظارت کند. منتها صرف علمی بودن نمایندگان کفایت نمی کند و باید در کنار آن تجربه کاری هم وجود داشته باشد.

شاید دانشگاه ها باید به این موضوع ورود پیدا می کردند و نیروهای خوب خود را در هر رشته ای معرفی می کردند که به نحوی می توانستیم مجلس را کامل کنیم تا از همه رشته های تخصصی در آن حضور داشته باشند

وی با تاکید بر اقبال جامعه به ورود چهره های علمی به مجلس، یادآور شد: یکی از شاخص های انتخاب مردم همین موضوع است. به نظر من مردم به چهره های علمی اعتماد بیشتری دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار کرد: نمی توان پیش بینی کرد که مجلس آینده نسبت به دوره های قبل چهره علمی تری داشته باشد. به دلیل اینکه در زمان انتخابات ابهام زیادی ایجاد  می شود. کسانی که توانایی لازم را ندارند، ادعاهایی می کنند که اصلا از دست یک نماینده مجلس بر نمی آید. به همین دلیل، سطح سواد سیاسی مردم باید بالاتر بیاید تا بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند. اما این فضای ابهام آلود و ادعاهای نادرستی که مطرح می شود، سطح سواد سیاسی مردم را پایین نگاه می دارد. این از مواردی است که نظام باید از آن جلوگیری کند. اگر کسی ادعایی می کند باید پاسخگوی آن باشد و بگوید این ادعا را با چه شاخصی می خواهد انجام دهد. مثلا کسی ادعا کرده بود که جمعیت کشور را به یک اندازه افزایش خواهد بود. وقتی حساب کردند دیدند برای تحقق این امر باید شاخص رشد جمعیت 20 باشد در حالی که الان این شاخص 1.3 است. این فرد باید پاسخگوی ادعای خود باشد.

وی در پایان تاکید کرد: رسانه ها بهترین ابزار برای فرهنگسازی در این زمینه هستند چراکه مردم پیام خود را از رسانه ها می گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا