در سال ۲۰۱۶ منتظر کدام فناوری‌ها باشیم؟

ولی برخی پیش‌بینی‌ها واقع‌گرایانه‌تر هستند. ما همین الان هم شواهدی قدرتمند از فناوری‌های مسلط بر سال ۲۰۱۶ می‌بینیم. 

مرسد بنز اف 015

خودروهای نیمه‌خودران

زمان خودروهای خودران که صددرصد مستقل از انسان هستند هنوز نرسیده است؛ ولی فناوری‌های کمکی خودروهای سال ۲۰۱۶ به‌شدت به این هدف نزدیک شده‌اند. برای مثال خودروهای مرسدس کلاس E سال ۲۰۱۶ که چندین دوربین، رادار و حسگر فراصوت خواهند داشت، قادر خواهند بود خودروی جلویی را با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دنبال کنند و در جاده‌هایی بدون خط‌کشی مشخص با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت به هدایت خود بپردازند.

هایپرلوپ

هایپرلوپ (Hyperloop)

آیا هایپرلوپ را که چشم‌انداز ایلان ماسک در مورد حمل‌ونقل عمومی فوق سریع بود به‌یاد دارید؟ این فناوری یا حداقل نمونه‌ی اولیه‌ی آن در سال ۲۰۱۶ ساخته خواهد شد. این کار از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ روی یک مسیر آزمایشی در کالیفرنیا آغاز شده است. در این پروژه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهد شد و قرار است بخشی از هزینه‌های آن توسط طولانی‌ترین تابلوی تبلیغاتی جهان تامین شود.

خانه هوشمند

خانه‌های هوشمند

مجله‌ی «پاپیولار مکانیکس» (Popular Mechanics) مدت‌ها پیش در سال ۱۹۳۹ از خانه‌هایی خودکار در آینده صحبت می‌کرد؛ ولی در پایان سال ۲۰۱۵ بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم چگونه با یک اجاق مایکروویو کار کنیم! سال ۲۰۱۶ می‌تواند زمان به واقعیت پیوستن آن پیش‌بینی‌ها باشد. «هوم‌کیت» (HomeKit) اپل، «بریلو/ویو» (Brillo/Weave) گوگل و «اسمارت‌تینگز» (SmartThings) سامسونگ، همگی قرار است خانه‌هایی خودکار ارایه کنند. در این زمینه باید نگاهی هم به یک نام تازه داشته باشیم: «آلجوین» (AllJoyn) نام یک پروژه‌‌ی اتوماسیون خانگی و پلتفرم ارتباطی متن‌باز است که توسط «کوالکام» (Qualcomm) رهبری شده و توسط شارپ، ال‌جی، پاناسونیک و برخی شرکت‌های دیگر حمایت می‌شود.

اندروید کروم

اندروید و کروم در مسیر یکی‌شدن

اندروید در حال پیشروی است: این سیستم عامل با معرفی تبلت هیبریدی پیکسل C اولین حضور رسمی خود را به‌عنوان یک سیستم عامل لپتاپ نشان داد. در سال ۲۰۱۶ روند حضور اندروید در گستره‌ی وسیعی از گجت‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند. بر اساس نظر روزنامه‌ی «وال‌استریت ژورنال» هدف نهایی ادغام اندروید و ChromeOS در قالب یک سیستم عامل یگانه خواهد بود. این اتفاق تا سال ۲۰۱۷ به وقوع نخواهد پیوست؛ ولی نزدیک‌تر شدن دو سیستم عامل اندروید و کروم به یکدیگر در سال ۲۰۱۶ دور از انتظار نیست.

کامپیوتر کوانتومی

محاسبات کوانتومی

کامپیوتری می‌خواهید که «مستقیما وارد تاروپود بنیادین واقعیت‌ می‌شود؟» گوگل یکی از آن‌ها را در اختیار دارد. کامپیوتر کوانتومی D-Wave گوگل از سال ۲۰۱۳ مشغول به کار بوده و می‌تواند انقلابی در نحوه‌ی انجام محاسبات ایجاد کند: از آن‌جاکه این فناوری بسیار قدرتمند است و بسیار سریع کار می‌کند، می‌تواند به‌سادگی در سخت‌ترین رمزگذاری‌ها نفوذ کند. گوگل به‌تازگی یک مقاله‌ی پژوهشی منتشر کرده که جزییات کارهایی را که تاکنون انجام داده است شرح می‌دهد. اگر نظرات هیجان‌انگیز کارشناسان درست باشد، این کامپیوتر می‌تواند پرسش نهایی زندگی، جهان و همه‌چیز را بیابد.

کورتانا سیری

ناپدید شدن صفحه‌کلیدها

در سال ۲۰۱۶ اکثر محاسبات را بدون استفاده از صفحه کلید انجام خواهیم داد: برای در دسترس قرار گرفتن خدمات یا اطلاعات مورد نیاز کاربر در زمان مناسب، ترکیبی از نرم‌افزارهای هوشمند و شیوه‌های جایگزین ورود و خروج اطلاعات به کار خواهد رفت. با این فناوری، ساعت هوشمند شما می‌تواند زمان خارج کردن کیک از فر را یادآوری کند، «گوگل ناو» (Google Now) می‌تواند به شما اعلام کند که همین الان باید سوار خودرو شوید، سرویس ویدیوی آن‌لاین را می‌توانید با فرمان صوتی کنترل کنید یا با کیت اتوماسیون خانگی از طریق نرم‌افزار به کنترل خانه بپردازید.

ماتریکس

بروز اشکالات در ماتریکس

بر اساس نظر مجله‌ی «هاروارد بیزنس ریویو» (Harvard Business Review) سرعت سرسام‌آور رشد فناوری‌های جدید به این معنی است که چیزها بدون آزمایش کافی برای کشف تداخل‌های احتمالی با دیگر سامانه‌ها و تاثیر مسایلی نظیر مشکلات پهنای باند شروع به کار می‌کنند. نتیجه چیست؟ گیر کردن‌ها، اتفاقات پیش‌بینی نشده و مشکلاتی ترکیبی که سامانه‌ها را غیرفعال کرده یا داده‌ها را بهم می‌ریزند. تا به حال نمونه‌هایی از این اشکالات موجب غیرفعال شدن تالار بورس «نزدک» (NASDAQ)، لغو شدن هزاران پرواز و تداخل در برنامه‌های «نتفلیکس» (Netflix) شده است. در ماه‌های آینده انتظار تعداد بیشتری از این‌گونه مشکلات را داشته باشید.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا