ساخت چسب زیرآبی محکم با الهام از کرم‌های قلعه شنی

سالهاست که علم برای دستیابی به چسب‌های پیشرفته به قلمرو حیوانات روی آورده و در این راه از صدف‌های سیاه ، گکوها و سخت پوستان کمک گرفته است و در حال حاضر از قدرت چسبندگی موجود دیگری برای ساخت این چسبها استفاده کرده است.

به گفته محققان چسب زیستی ترشح شده توسط کرم‌های قلعه شنی می‌تواند در برنامه‌های مختلفی از جمله ترمیم بافت و دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

کرمهای قلعه شنی که در امتداد ساحل کالیفرنیا یافت می‌شوند، به جانوران دریایی صخره ساز معروفند زیرا آنها برای ساخت سرپناه از چسب موجود در بدن خود استفاده کرده و دانه‌های شن را در زیر آب به یکدیگر می‌چسبانند.

دانشمندان موجودات مختلفی مانند صدف‌های سیاه و دیگر جانداران دریایی تولید کننده چسب را به امید توسعه چسب قوی که بتواند در محیط‌های مرطوب مورد استفاده قرار گیرد بررسی می کنند.

اکنون دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا یک چسب مصنوعی تولید کردند که به ادعای آنها می‌تواند خواص چسبندگی قوی کرم‌های قلعه شنی در زیر آب را تکرار کند.

در آزمایشات انجام شده مشخص شد که این چسب دارای چسبندگی سریع و قوی در زیر آب است و به سطوح مختلفی از جمله پلاستیک، شیشه، فلزات و مواد بیولوژیکی می‌چسبد و به گفته دانشمندان، مقاومت ‌آن در برابر ترک خوردگی بسیار بالا است.

اگر این چسب زیرآبی پیشرفته روانه بازار شود، می‌تواند در صنایع مختلفی از جمله، مهندسی دریایی، دندانپزشکی، بهبود چسب‌های جراحی و درمان‌های زخم مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا،این تحقیق در مجله Nature Materials به چاپ رسیده است.