پیوند دست مصنوعی دارای حس لامسه

برای نخستین بار سه مرد در اتریش مورد عمل پیوند دست مصنوعی قرار گرفتند . در این عمل جراحی  دست های مصنوعی جایگزین دست های معلول این بیماران شده است . گفتنی است جراحی های این افراد در سه ماه گذشته انجام گرفته و این بیماران  در حال حاضر قادر به برداشتن اشیاء کوچک ، آماده کردن غذا با استفاده از چاقوی آشپزخانه ، باز کردن در با کلید ، بستن دکمه های لباس و  سایر کارهای روزمره هستند .

قابل توجه است که بر اساس گزارش تیم پزشکی مراقبت های ویژه پس از عمل ،  این سه مرد همچنین قادر هستند تا با استفاده از محرک های عصبی اشیاء را لمس کنند . این محرک های عصبی از طریق عصب ها و عضلات گرفته شده از پاهای آنها و پیوند به بازوی دست مصنوعی ، می تواند برای انتقال حس لامسه عمل کند .

دکتر اوسکار آسزمان (Oskar Aszmann) جراح دانشگاه پزشکی وین و ابداع کننده این تکنیک پیوند در رابطه با  این جراحی اظهار داشت که تکنیک های جراحی که تاکنون موجود بوده ، برای چنین آسیب هایی بی اثر هستند و نتیجه ای در عملکرد دست معلول نداشته اند . او در ادامه توضیح می دهد که پیشرفت علمی در اینجا بوده که ما در حال حاضر قادر هستیم تا سیگنال های عصبی جدید را از طریق انتقال عصب و تقویت آن توسط عضله پیوندی ایجاد کرده و مورد استفاده قرار دهیم .

لازم به ذکر است که این سه مرد اعلام کردند که پس از این عمل جراحی درد کمتری را نسبت به قبل متحمل می شوند .

متخصصان همچنین  اعلام کردند که این تکنیک جراحی کامل نبوده و هنوز دارای اشکلاتی است . این مردان باید در طول زندگی اشان آنتی ریجکشن (anti-rejection) یا داروی جلوگیری کننده از پس زدن عضو  پیوندی توسط بدن ، مصرف کنند . علاوه بر آن پزشکان و کارشناسان نمی توانند به طور قطعی عنوان کنند که این روش و تکنیک ، نتایج مشابه را در دراز مدت دارا خواهد بود یا نه. زیرا بر اساس نظر کارشناسان ، این احتمال وجود دارد که عضو مصنوعی پیوند شده ، در طول زمان محرک های عصبی را از دست بدهد .

گزارش کامل این جراحی ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی لانست (Lancet) به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا