آغاز به کار فاز اول مرکز یکپارچه سازی و آزمون سامانه های فضایی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، این پژوهشگاه به منظور ایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری های فضایی با حمایت سازمان فضایی ایران اقدام به ایجاد و راه اندازی مرکز یکپارچه سازی و آزمون نموده است. 
همگام با کسب موفقیت های فضایی جمهوری اسلامی، پژوهشگاه فضایی ایران که توسعه سامانه های فضایی غیردفاعی و بومی را عهده دار است، نسبت به ایجاد زیرساخت ها و فناوری های فضایی، برنامه ریزی و اقدام کرده است. 
یکی از زیرساخت های حیاتی مورد نظر در حوزه فناوری های فضایی، مرکز یکپارچه سازی و آزمون سامانه های فضایی است که فاز اول آن با هدف پشتیبانی از توسعه محصولات فضایی در این پژوهشگاه به اجرا درآمده است.
توسعه عملیاتی این مرکز طی قراردادی بین سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران از اواسط سال 1392 آغاز شد و فاز اول آن در سال 1394 به بهره برداری رسید. 
مرکز یکپارچه سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران، افزون بر پشتیبانی از توسعه محصولات فضایی، آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر صنایع کشور از جمله صنایع هوافضایی، دریایی، هوایی، خودروسازی و مخابرات است. 
مرکز یکپارچه سازی و آزمون سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران دارای 9 آزمایشگاه و یک کارگاه فعال است. 
در این مرکز آزمایشگاهی، آزمون هایی از قبیل اندازه گیری خواص جرمی، مشخصات مودال، آکوستیک، خلاء حرارتی، همراستایی، ارتعاشات و شوک انجام می شود. 
آزمایشگاه های دیگر این مرکز بارگذاری استاتیکی، کنترل وضعیت، EMC/EMI، ساخت و پشتیبانی آزمون هستند و افزون بر این، مرکز یکپارچه سازی و آزمون پژوهشگاه نیز دارای کارگاه ساخت و پشتیبانی آزمون است. 
شایان ذکر است بیش از 80 درصد تجهیزات و قطعات مرکز یکپارچه سازی و آزمون سامانه های فضایی توسط فناوران و متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. 
چهاردهم بهمن ماه در تقویم رسمی کشور روز فناوری فضایی نام دارد، روزی که در آن کشورمان با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ به کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا