گشایش شبکه آزمایشگاهی و نمایشگاه محصولات فناورانه دانشگاه پیام نور

دکتر احمد علیپور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در دهه فجر امسال برنامه های مختلفی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری دارد که افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات فناورانه یکی از مهم ترین آنهاست که برای اولین بار انجام می شود.
وی افزود: در همین راستا از چند ماه قبل از مراکز پیام نور در 31 استان کشور درخواست کردیم که اختراعات و ابداعات دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان را که در طول یکسال اخیر داشته اند، برای عرضه در این نمایشگاه ارائه کنند.
علیپور خاطرنشان کرد: این نمایشگاه دائمی در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه پیام نور برپا خواهد شد و مخترعان و مبتکران نیز در کنار طرح های خود حضور خواهند داشت و تلاش داریم محصولات به طور مرتب، جایگزین شوند تا محصولات بیشتری فرصت نمایش داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین در دهه فجر شاهد برپایی نمایشگاهی از تمام کتاب هایی که تاکنون در دانشگاه پیام نور چاپ شده است، خواهیم بود.
معاون دانشگاه پیام نور به چاپ و انتشار بیش از دو هزار و 500 عنوان کتاب از ابتدای فعالیت این دانشگاه تاکنون اشاره کرد و گفت: به لحاظ آمار انتشار کتاب با اختلاف بسیار زیاد، رتبه اول را در میان دانشگاه های کشور دارا هستیم به گونه ای که دانشگاه تهران با تقریبا هزار عنوان کتاب کمتر از پیام نور در رتبه دوم قرار دارد.

**رونمایی از بانک اطلاعاتی پایان نامه های دانشگاه پیام نور 
به گفته وی، چندین سامانه مجازی در دهه فجر در دانشگاه پیام نور افتتاح خواهد شد که سامانه صفحه شخصی (Home Page ) اعضای هیات علمی دانشگاه یکی از آنها خواهد بود.
علیپور یادآور شد: با راه اندازی این سامانه، هر عضو هیات علمی، صفحه شخصی خود را خواهد داشت و تمام سوابق شغلی، مقالات، آثار پژوهشی و مشخصات وی در آن ذکر می شود تا افراد بتوانند ارتباط راحت تری با اعضای هیات علمی داشته باشند.
وی آمار فعلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور را 45 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بانک اطلاعاتی پایان نامه های دانشگاه از ابتدای فعالیت تاکنون نیز در دهه فجر راه اندازی خواهد شد که در فاز نخست، اطلاعات و متن حدود 100 هزار عنوان پایان نامه بر روی این سامانه بارگذاری شده است.

**افتتاح رسمی شبکه آزمایشگاه های پیام نور در دهه فجر 
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور همچنین از اتصال آزمایشگاه های مستقر در مراکز این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه پیام نور حدود 500 مرکز در سراسر کشور دارد که بیش از 400 مرکز، دارای آزمایشگاه هستند و برخی از آنها به دلیل تجهیزات منحصر به فرد، به صورت قطبی و ملی فعالیت می کنند و امکانات خود را در اختیار دیگر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور قرار می دهند.
به گفته وی، 27 درصد آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور در حوزه فنی و مهندسی، 43 درصد در حوزه علوم پایه، 14 درصد در علوم کشاورزی، 4 درصد در رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و تربیت بدنی و دو درصد نیز در رشته های علوم انسانی فعالیت می کنند.
علیپور افزود: در دهه فجر امسال شاهد راه اندازی شبکه 'شاپنا' یا شبکه آزمایشگاه های پیام نور خواهیم بود که تمام آزمایشگاه های موجود در مراکز دانشگاه را با یکدیگر متصل خواهند کرد و محققان و دانشجویان داخل یا بیرون دانشگاه می توانند با مراجعه به این شبکه، از وضعیت تجهیزات و چگونگی دریافت خدمات آزمایشگاه ها مطلع شوند و درخواست خود را برای استفاده از این امکانات ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: برخی تجهیزات موجود در آزمایشگاه های مراکز پیام نور، در هیچ کجای کشور وجود ندارد که از آن جمله می توان به آزمایشگاه های پوشش های نانو ساختار، مهندسی راه و بتن و روانشناسی اشاره کرد.
علیپور، راه اندازی آزمایشگاه های جدید در مراکز یزد، کرمان، اهواز، کرج و قم را از دیگر برنامه های دانشگاه پیام نور در دهه فجر امسال برشمرد.
دانشگاه پیام نور درحال حاضر دارای حدود 500 مرکز در سراسر کشور است که نزدیک به 700 هزار دانشجو در رشته های مختلف آنها تحصیل می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا