فروشویی میكروبی در معدن سرب و روی انگوران

در پژوهش که به تازگی در زمینه معدن مشهور سرب و روی انگوران انجام شده است، فروشویی میكروبی مخلوط كانسنگ سولفیدی و كربناتی این معدن به وسیله تركیب باكتری های مزوفیل جداسازی شده از خاك و پساب واقع در آن، مورد مطالعه قرار گرفته است.

افزایش درصد جامد نمونه ها سبب كاهش بازیابی می شود، در حالی كه افزایش میزان آهن اولیه و اسیدیته سبب افزایش بازیابی روی خواهد شد.

هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر درصد جامد،pH اولیه محیط كشت و مقدار آهن دو ظرفیتی در طی فرایند فروشویی میكروبی روی و سرب بوده است. افزون بر این تغییرات اسیدیته و پتانسیل اكسایش و احیا نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از آزمایش ها نشان داد كه پس از گذشت 23 روز از شروع آزمون های فروشویی میكروبی، محتوای Zn 2 استخراج شده توسط باكتری ها (4/ 64 درصد) به طور معنی داری بیشتر از شرایط بدون باكتری (56/ 33 درصد) است.

نتایج آزمایش ها نشان داد افزایش درصد جامد نمونه ها سبب كاهش بازیابی می شود، در حالی كه افزایش میزان آهن اولیه و اسیدیته سبب افزایش بازیابی روی خواهد شد. از سوی دیگر بیشترین مقدار بازیابی سرب 03/ 1 درصد بود. مطالعه جامد باقی مانده از فروشویی میكروبی نشان داد كه سرب پس از انحلال به صورت كلروآرسنات سرب رسوب كرده است.

در نقطه مقابل و در مورد سرب نیز به دلیل ایجاد رسوب تعیین ارتباط میان متغیرهای بررسی شده و مقدار بازیابی غیرممكن بود. شایان ذکر است که این یافته ها برای كاربردی كردن فناوری استخراج میكروبی در معادن پرعیار روی بسیار كارآمد به نظر می رسد.

منبع: زهره برومند، سینا قصاع، مرضیه مرادیان، هادی عبدالهی، غلامرضا فتح آبادی، كیان فخر مقدم، 1394. فروشویی میكروبی كانسنگ معدن سرب و روی انگوران به وسیله باكتری های مزوفیل بومی مخلوط اسیددوست جداسازی شده از خاك و پساب، فصلنامه علوم زمین، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا