تاثیر نگرش منفی به پیری بر سلامت سالخوردگان

بنا بر تحقیقات انجام گرفته در سال های اخیر، نگرش های منفی نسبت به پیر شدن بر روی سلامت جسمی و شناختی فرد تاثیر می گذارد. در تحقیقی که توسط کالج ترینیتی دوبلین انجام گرفته است نشان داده شده است که مشارکت کنندگانی که نسبت به پیری نگرش مثبت دارند توانایی شناختی بهبود یافته تری نیز خواهند داشت.

نگرش جامعه نسبت به پیری عمدتا منفی است. هر شخصی پیر خواهد شد و اگر این نگرش های منفی درباره پیری ادامه پیدا کند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یافته های اصلی این تحقیق به این ترتیب هستند:

سرعت راه رفتن اشخاص مسن با نگرش منفی نسبت به پیر شدن کم تر بوده و در طی دو سال توانایی شناختی آنها در مقایسه با افرادی که نگرش مثبت تری به پیری داشتند بدتر شده بود. این امر حتی درباره تغییرات داروهای شرکت کنندگان، خلق و خوی، شرایط زندگی و دیگر تغییرات زندگی این شرکت کنندگان در طی دو سال نیز صادق بود.

علاوه بر این، نگرش منفی نسبت به پیر شدن بر روی چگونگی ارتباط انواع شرایط سلامت فرد نیز تاثیر گذار بود. سالمندان در معرض مشکلات سلامتی بسیاری از قبیل کاهش توانایی شناختی هستند. در نمونه تیلدا (TILDA) نیز مشارکت کنندگانی که نسبت به پیری گرایش منفی داشتند نسبت به سایرین  از خود عملکرد شناختی ضعیف تری نشان دادند. با این حال، توانایی شناختی مشارکت کنندگان ضعیفی که نسبت به پیری گرایشی مثبت داشتند با مشارکت کنندگان معمولی برابری می کرد.

دکتر دیردر رابرتسون (Deirdre Robertson) درباره یافته های این تحقیق بیان کرد که: «روش های فکر کردن، حرف زدن و حتی نوشتن ما درباره پیری ممکن است بر روی سلامت ما تاثیر مستقیم بگذارد. هر شخصی پیر می شود و اگر نسبت به پیری در طول زندگی خود گرایش منفی داشته باشد ممکن است اثرات منفی و قابل اندازه گیری را بر روی سلامت فیزیکی و روانی خود تجربه کند.»

رز آن کنی (Rose Anne Kenny) محقق اصلی تیلدا نیز در این باره بیان کرد که: «محققان و سیاست گذاران می توانند در همکاری با هم مداخلات اجتماعی گسترده ای را در رابطه با نگرش ها و شاید پیدا کردن راه هایی جدید برای حفظ سلامت در زندگی آینده، ایجاد کرده و پیاده سازی کنند.»

این یافته های جدید دارای پیامدهای مهمی برای رسانه ها، سیاست گذاران، پزشکان و به طور کلی جامعه است. نگرش جامعه نسبت به پیری عمدتا منفی است. هر شخصی پیر خواهد شد و اگر این نگرش های منفی درباره پیری ادامه پیدا کند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: sciencedaily

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا