روشی نوین در درمان بیماری‌های عفونی و سرطان ابداع شد

دانشمندان سنگاپوری بر این باور هستند که با استفاده از نوعی مولکول DNA موسوم به aptamer (پپتید) می توان به درمان سرطان پرداخت.

aptamer از قابلیت ذاتی برای چسبیدن و محصور کردن هر مولکولی از جمله سلول های سرطانی و باکتری هایی که مورد نظر است، برخوردار هستند. زمانیکه aptamer به سلول مورد نظر می رسد، آن را از فعالیت باز می دارد و سلول را از مواجه شدن با تهدید رها می کند.

پیش از این به کار گیری این روش دو مانع بزرگ برای محققین به وجود می آورد، نخست؛ پیوندهایی را که aptamer در مولکول ها یا سلول های مورد نظر شکل می داد، ضعیف بودند و دوم اینکه به راحتی با آنزیم ها هضم می شدند.

این بار محققین مرکز زیست مهندسی و نانو فناوری سنگاپور با بکارگیری تکنیک منحصر به فردی این موانع را بر طرف کرده اند.

محققین سنگاپوری با اضافه کردن یک ماده مصنوعی به aptamer، توانایی آن را برای محصور کردن مولکول ها افزایش داده اند. ضمن اینکه مقاومت aptamer را در برابر هضم توسط آنزیم افزایش داده و این اجازه را به aptamer می دهند که به جای چند ساعت، چند روز زنده بمانند.

محققین این مرکز امیدوار هستند که بتوانند با استفاده از این روش، آنتی بادی (پادتن) را برای درمان بیماری جایگزین کنند. یعنی آنتی بادی ها همچون aptamer محل مورد نظر را در بر بگیرند و شروع به ترمیم موضع آسیب دیده بکنند.

به گزارش مهر، همچنین نتیجه این تحقیق در نشریه Scientific Reports چاپ شده است.