سازمان بهداشت جهانی خواستار پژوهش های بین المللی برای مقابله با ویروس زیکا شد

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی یورونیوز روز سه شنبه اعلام کرد: سازمان بهداشت جهانی به دنبال خارج از کنترل شدن شیوع این بیماری و تاثیر گذاشتن آن بر روی هزاران نوزاد در سراسر آمریکا، وضعیت فوق العاده جهانی اعلام کرد.

یورونیوز افزود: این تصمیم از سوی گروهی از کارشناسان متخصص و مستقل، و در پی انتقاداتی مبنی بر اینکه پاسخ سریع به گسترش تولید مثل پشه مولد این ویروس به اندازه کافی قوی نبوده است، صورت گرفت.
بر اساس این گزارش 'مارگارت چان' دبیرکل سازمان بهداشت جهانی دراین باره گفت: اعضای این کمیته توافق دارند که شرایط بهداشت عمومی بین المللی وضعیتی نگران کننده را نشان می دهد.
یورونیوز گزارش داد اعلام وضعیت فوق العاده منجر خواهد شد تا اقدام بین المللی و تحقیق و پژوهش برای این بیماری فراگیر تسریع شود.
آخرین باری که سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق العاده جهانی اعلام کرد به سال 2014 و شیوع بیماری «ابولا» باز می گردد که اکنون بیماری زیکا دراین رده بندی قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، نهم بهمن ماه «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل در یک نطق تلویزیونی اعتراف کرد که کشورش در مبارزه با این بیماری ناکام مانده است.
نخستین مورد ابتلا به ویروس زیکا در برزیل شناسایی شد. این ویروس که از پشه به انسان منتقل می شود، در بعضی موارد تب، سردرد و دردهای عضلانی ایجاد می کند و در اکثر موارد عارضه ای ندارد، همین امر تشخیص ابتلا به آن را دشوار می کند.
خطر اصلی این ویروس متوجه زنان باردار است؛ ابتلا به این ویروس ممکن است به بروز «میکروسفالی» نوزادان و تولد کودکانی با سر کوچک و رشد اندک مغز و جمجمه منجر شود.
ویروس زیکا در بخش وسیعی از آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب شیوع یافته و به سرعت در حال گسترش است.
در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز این ویروس در میان کسانی که از سفر آمریکای جنوبی به کشورشان برگشته اند، دیده شده است.
دولت آمریکا همچنین روز گذشته با اعلام فراخوان از دانشمندان و دانش پژوهان این کشور خواست تا برای ساخت واکسن این بیماری خطرناک اقدام فوری داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا