گزارش تصویری از تابستان امسال در قطب جنوب

یکی از مشهور ترین کشتی یخ شکن پژوهشی که در مناطق قطب جنوب در حال مطالعه و بررسی است ، کشتی  Xuelong  یا اژدهای برفی نام دارد که به کشور چین تعلق داشته و  تیم پژوهشگران مستقر در آن با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و بهره گیری از ابزار و ماشین های پیشرفته ، مطالعات خود را در حوزه مناطق قطبی انجام می دهند . این کشتی و دانشمندان مستقر در ان در حال حاضر در قطب جنوب به سر برده و بر روی میزان یخ ، محیط زیست و موارد متعدد دیگری مطالعه و پژوهش می کنند .

یکی  از ماموریت های مهم این تیم پژوهشی، پیدا کردن و انتخاب محل مناسب به عنوان فرودگاه برای  هواگردهای ثابت بال (fixed-wing aircraft) همانند هواپیماها، گلایدرها، پاراگلایدرها و بادبادک ها، بر صفحه های یخ در نزدیکی پایگاه پژوهشی Zhongshan است.

 یکی از مناطق و پایگاه های پهلوگیری اژدهای برفی ، مرکز پژوهش های قطب جنوب کشور چین موسوم به ایستگاه قطبی Zhongshan است . این کشتی یخ شکن در سال 1993 و در کشور اوکراین ساخته شده است و عموما برای مطالعات و اکتشافات قطبی مورد استفاده قرار می گیرد . اژدهای برفی در سال 2007 به صورت عمده تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال 2013 نیز اقداماتی جهت نوسازی و تجهیز آن انجام شد . پیش بینی می شود این کشتی تا سال 2016 میلادی به وظایف خود عمل کرده و پس از آن شرایط برای از رده خارج کردن این کشتی بررسی خواهد شد .  سفارش ساخت این کشتی در تاریخ یکم ژانویه سال 1990 میلادی ارائه شده و عملیات ساخت آن در روز اول مارچ سال 1993 به اتمام رسید .

این کشتی ، صرفا یک کشتی پژوهشی محسوب شده و ظرفیت ان 15 هزار و 352 تن و طول آن یکصد و شصت و هفتر متر است . اژدهای برفی در شرایط عادی می تواند با سرعت 33 کیلومتر در ساعت در آب های دریائی حرکت کرده و در دریاهای یخزده نیز می تواند با سرعت 3 کیلومتر در ساعت ، یخ ها را شکافته و حرکت کند . گفتنی است این کشتی توانائی حمل سی و چهار نفر خدمه و 128 مسافر پژوهشگر  را دارد .

پیش از این اعلام شده بود یکی  از ماموریت های مهم این تیم پژوهشی، پیدا کردن و انتخاب محل مناسب به عنوان فرودگاه برای  هواگردهای ثابت بال (fixed-wing aircraft) همانند هواپیماها، گلایدرها، پاراگلایدرها و بادبادک ها، بر صفحه های یخ در نزدیکی پایگاه پژوهشی Zhongshan است. با وجود چنین فرودگاهی گروه های تحقیقاتی بیشتری می توانند به آن منطقه رفت و آمد کنند و همچنین حمل و نقل وسائل مورد نیاز آسان تر خواهد شد. در صورت ساخت این مرکز در هنگام موارد اضطراری نیز اقدامات لازم، سریع تر انجام خواهد گرفت.

همچنین با برپایی پایگاه های پژوهشی، Great Wall، Zhongshan و Kunlun، دانشمندان محیط زیست نیز می توانند به تحقیقات زیست محیطی – منطقه ای بپردازند و همچنین مناطق تحت پوشش این پایگاه ها را مورد نقشه برداری قرار داده و نقشه دقیق آنها را ترسیم کنند. بررسی و مشاهده دقیق تغییرات یخ های قطبی و وضعیت برف و یخچال های این منطقه در کنار مطالعه و  بررسی های لازم ژئومگنتیک از دیگر ماموریت های این پایگاه ها به حساب می آید.

در این گزارش ، تصاویر جدید ارسال شده از سوی کشتی پژوهشی اژدهای برفی در قطب جنوب مشاهده می شوند . کلیه این تصاویر در روزهای پایانی سال گذشته میلادی دریافت شده اند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا