ترویج فرهنگ پذیری پژوهشی در سازمان‌ها ضروریست

یک چهره ماندگار پزشکی کشور، تربیت پژوهشگر در جامعه و ترویج فرهنگ پذیری پژوهشی در سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی را ضروری ارزیابی کرد و گفت: پتانسیل‌های خوبی در حوزه پژوهش و تحقیق کشور وجود دارد این در حالی است که متاسفانه به دلیل بی برنامگی و برخی مشکلات دیگر از این توانایی‌ها استفاده مطلوبی صورت نمی گیرد.

دکتر احمدرضا دهپور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پیشینه پژوهش در کشور طولانی نیست، افزود: پژوهش در این کشور باید مسیر طولانی را طی کند تا به یک جایگاه رسمی برسد و خوشبختانه در چند سال اخیر قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان این مطلب که تربیت پژوهشگر در جامعه و ترویج فرهنگ پذیری پژوهشی در سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی ضروری است، گفت: بدون پژوهش، نمی‌توان آینده‌ای را برای یک جامعه توسعه یافته ترسیم کرد. بنابراین در پیش گرفتن یک سیاست پژوهشی جامع و هدف‌دار در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی از وظایف دولت است.

دهپور با اشاره به اینکه فرهنگ کشور در پشتیبانی از فعالیت های علمی و پژوهشی مناسب نیست، اظهار کرد: نداشتن فرهنگ پذیری مردم، مسولان و عدم تبلیغات در کار فرهنگی مناسب، از مهمترین مشکلات در پژوهش دانشگاهی است در حالی که کشور ما پتانسیل‌های خوبی در تولید علم به ویژه علوم پایه در حوزه پزشکی دارد به همین دلیل مشکلات خروجی خوبی در این زمینه‌ها دیده نمی‌شود.

این استاد فارماکولوژی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که باید ساختار آموزشی دانشگاه ها طوری باشد که خروجی آن پژوهشگر استخراج شود، افزود: در حال حاضر نگاه به موضوع آموزش و پژوهش در دانشگاهها نادرست است در حالی که باید این دو مقوله به طور یکسان مورد توجه قرار گیرند.

این چهره ماندگار پزشکی کشور نبود ارتباط مناسب صنعت با دانشگاه را از عمده‌ترین مشکلات پژوهش‌های کاربردی دانست و گفت: عدم استقبال صنعت از علوم جدید دانشگاهیان و حمایت ناکافی از پژوهشگران جوان دانشگاه به علت کمبود منابع مالی، از دیگر عمده مشکلات پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی‌ است.

وی افزود: در حالت کلی پژوهش در دانشگاه‌ها از نظر تولید علم مناسب است ولی زمان لازم است تا پژوهش‌ها کاربردی شوند، در حال حاضر به علت کمبود منابع مالی امکان حمایت مناسب از پژوهشگران در ارتباط با گرنت و تشویق مقاله مطلوب نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا