بهبود کیفیت نمونه استاندارد طیف‌سنجی مرئی و فرابنفش

وجود اطمینان از صحت و دقت نتایج به‌دست آمده از طریق طیف‌سنجی یکی از دغدغه‌های محققان است. فایرالای‌سای (FireflySci) فیلتر جدیدی ساخته است که می‌تواند نتایج کالیبره ارائه دهد، این فیلتر از جنس دیدیمیوم است.
فایرالای‌سای یک شرکت بسیار مهم در حوزه کالیبراسیون طیف‌سنجی است. این شرکت به آزمایشگاه‌ها کمک می‌کند تا هزاران دلار در حوزه استانداردهای کالیبراسیون صرفه‌جویی کنند. این شرکت موفق به ارائه فناوری جدیدی شده که قادر است به آزمایشگاه‌ها در کالیبراسیون بهتر تجهیزات خود کمک کند.
این محصول جدید یک ماده استاندارد کالیبراسیون حالت جامد است که فیلتر دیدیمیوم WAV-7 نامگذاری شده‌است. این فیلتر از جنس شیشه دیدیمیوم با کیفیت بالاست که روی آن پوشش ویژه‌ای قرار داده شده‌است. این پوشش که یک لایه نانومقیاس است، موجب می‌شود تا نیاز به کالیبراسیون مجدد نمونه استاندارد نباشد. این که بتوان با استفاده از یک نانوپوشش نمونه کالیبراسیون را برای همیشه استاندارد نگه داشت از نقطه نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. سالانه آزمایشگاه‌ها مقادیر زیادی خرج نمونه‌های استاندارد می‌کنند.
این فیلتر برای آزمایش دقت طول موج ساخته شده‌است. محدوده اسکن با دقت بالا بین 329 تا 875 نانومتر است که بیشتر محدوده فرابنفش و تمام طیف نور مرئی را پوشش می‌دهد.
از این فیلتر می‌توان برای آزمودن دقت فتومتریک فرابنفش استفاده کرد. این فیلتر دارای 5 نقطه فتومتریک ارزشمند در محدوده فرابنفش است که در طول موج‌های 270، 280، 300 و 340 نانومتر است. این نقاط برای محققانی که در محدوده فرابنفش کار می‌کنند ارزشمند است؛ چرا که بدون نیاز به فیلترهای فلز روی کوارتز که بسیار گرانقیمت است می‌توانند دستگاه خود را در این طیف کالیبره کنند.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،فیلتر Wav-7 توسط مؤسسه ملی فناوری و استاندارد قابل ردیابی است. این فیلترها قبل از عرضه تجاری به بازار، توسط چند شرکت مختلف بررسی شده و نتایج آن به سازنده بازخورد داده شده‌است.
در حال حاضر، این فیلترهای جدید برای خرید به بازار عرضه شده‌است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا