تلسکوپ جدید که 1000 برابر از هابل با کیفیت تر است

فرانکوس آراگو  (Francois Arago)، اولین دانشمندی بود که پدیده پراکندگی امواج نوری در هنگام عبور از یک جسم دیسک مانند را کشف کرد. محققان بر روی طرح این دانشمند فرانسوی دقت بیشتری کردند و دریافتند این پدیده، موجب تاری عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ ها می شود. در صورتی که امواج نوری حاصل از ستارگان در فضا، در اطراف جسم دیسک مانند خم شود ( یعنی پراکنده نشوند) و به مسیر مستقیم خود ادامه دهند، می توان تصاویری با کیفیت بسیار بالا با تلسکوپ به ثبت رساند.

این تلسکوپ که به افتخار دانشمند فرانسوی به نام آراگوسکوپ (Aragoscope) نام گذاری شده است، به گفته ی سرپرست گروه تحقیقاتی، وبستر کش، می تواند تصاویر خیره کننده ای را از تمام رویداد های فضایی برداشت کند و همچنین از نسخه کوچک آن که به اندازه ی یک خرگوش است، می توان در تحقیقات و یاری رساندن در سطح زمین استفاده شود.

آراگو سکوپ به خاطر وزن کم و ساخته شده از پلاستیک های بازیافتی، هزینه ی راه اندازی آن را به شدت کاهش داده است. به گفته آنتونی هارنس یکی از دانشجویان دکتری این پروژه، با افزایش وزن، هزینه بهره برداری هم بالا می رود ولی ما در این پروژه راه حلی برای حل این مشکل یافتیم و منجر به ساخت تلسکوپی سبک وزنی شد که با هزینه پایین تر، کیفیت بهتری نیز به همراه دارد. آراگوسکوپ هنوز در مرحله طرح قرار داد و قرار است مدیران طرح نسخه ی آزمایشگاهی طرح را در ابعاد کمتر بسازند.

این طرح با پشتیبانی مالی بخش طرح های نوآورانه (NIAC) ناسا، فاز اولیه خود پشت سر گذاشته است. بخش طرح های نوآورانه (NIAC) ناسا، با هدف به سرانجام رساندن طرح های غیر ممکن، نقش بسزایی در گسترش مرز دانش فضایی جهان دارد.