معتبرترین جایزه ریاضیات به یک ایرانی رسید

سینا پرس: خانم میرزاخانی، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد نخستین زنی است که از سال 1936 تاکنون موفق به دریافت این جایزه می شود. این جایزه به برترین یافته ها و تلاش ها در زمینه ریاضی داده می شود.

مریم میرزاخانی دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف تهران گذراند و سپس برای دوره کارشناسی وارد دانشگاه هاروارد شد و در همانجا مدرک دکترای خود را دریافت کرد. جایزه فیلدز به خاطر تلاش های خانم میرزاخانی در یک کار مطالعاتی با عنوان « دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و دیگر فضاهای مدول» به او تعلق گرفت.

مریم میرزاخانی علاقه زیادی به حل مسایل بسیار پیچیده و عمیق دارد. او معتقد است: «با گذشت ماهها و سالها، جنبه های بسیار متفاوتی از مساله برایتان اشکار می شود»و می گوید که بیش از ده سال است که روی برخی از مسائل مشخص کار می کند.

مریم میرزاخانی از کودکی دوست داشت نویسنده شود، اما علاقه شدید او به ریاضی، سرنوشتش را تغییر داد. خودش می گوید: «فکر می کردم این (ریاضی) همان چیزی است که می توانم انجام دهم و به همین دلیل می خواستم این مسیر را دنبال کنم».

البته این نخستین افتخار بین المللی برای مریم میرزاخانی نبود. او در سال 1994 و 1995 نیز برنده مدال طلای المپیاد ریاضی شد و مخصوصاً در المپیاد دوم، نمره کامل را به دست آورد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا