صنایع تهران به سه رنگ قرمز، زرد و سبز تقسیم می شوند

محمدهادی حیدرزاده عصر دوشنبه در نشست خبری جشنواره پوستر و عکس نفس های شهر افزود: 30 هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها فرسوده هستند، یعنی عمری بالای 50 سال دارند.
وی ادامه داد: با توجه به نقش صنایع در آلودگی هوا طرح تقسیم بندی آنها برای خروج از تهران در حال تهیه است که بر این اساس رنگ قرمز یعنی آن صنعت حتما باید از استان خارج شود، رنگ زرد نماینده صنایع ای است که باید اصلاح شوند و با فناوری جدید در داخل شهرک های صنعتی به فعالیت خود ادامه دهند و صنایع سبز نیز می توانند به فعالیت خود البته با رصد مداوم ادامه دهند.
حیدرزاده گفت: حداقل 100 صنعت در اولویت خروج از تهران هستند که صنایعی مانند سیمان و روغن کشی جزو آنها است.
به گفته حیدرزاده، این طرح در میان مدت پنج ساله و بلندمدت 10 ساله در نظر گرفته شده است.
وی گفت: البته خروج صنایع نیازمند هزینه است و مشوق های ما جوابگو نیست، یکی از تکالیف صندوق ملی محیط زیست جذب منابع برای انتقال این صنایع است.
حیدرزاده به نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: اولویت این وزارتخانه اشتغال و فعالیت صنایع است، اما با برگزاری جلسات متعدد تاکنون به تعامل خوبی دست یافته ایم.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در تمام حوزه ها، نداشتن آمایش سرزمین است، به عنوان مثال شهری مانند اصفهان با دارا بودن قابلیت گردشگری می تواند جوابگوی نیاز خود باشد بنابر این احتیاجی به ایجاد صنعتی مانند فولاد نبود.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان این که ظرفیت استقرار صنایع در استان تهران به پایان رسیده است، گفت: استان های دیگری هم هستند که می توانند صنایع بزرگ را در خود جای دهند که شناختن آنها نیازمند داشتن طرح آمایش سرزمین است که متاسفانه در چند دولت گذشته هنوز نهایی نشده است، امیدواریم در این دولت این طرح به نتیجه برسد.
وی گفت: محیط زیست استان تهران دو سیاست در مورد صنایع را دنبال می کند، یکی خروج صنایع آلاینده از تهران است و دوم انتقال صنایع از خارج شهرک های صنعتی به داخل شهرک های صنعتی با فناوری های روز است که در مورد سیاست دوم تا حدودی خوب عمل کرده ایم.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته حدود 20 واحد صنعتی آلاینده به خارج از تهران منتقل شد. ایجاد چند شهرک صنعتی در استان تهران با هدف استقرار صنایع شکل گرفته است.
حیدرزاده گفت: برخی مسوولان زیاد راضی به خروج صنایع از تهران نیستند اما در نشست روز گذشته که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، تا حدودی به این جمع بندی رسیدند که بهتر است صنایع از تهران خارج شود.

** مهلت بخشنامه رئیس سازمان محیط زیست تا پایان بهمن ماه
مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: قرار است آئین نامه مواقع اضطرار در آلودگی هوا اصلاح شود که این کار باید در شورای عالی ترافیک انجام شود اما این شورا هر دو ماه یکبار جلسه برگزار می کند.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از اختیارات خود بندی را به استانداران هشت کلانشهر تفویض کرد که تا پایان بهمن ماه مهلت دارد.
حیدرزاده گفت: در این بند کمیته اضطرار آلودگی هوا با اختیار خود می تواند محدودیت های شرایط اضطرار مانند زوج و فرد، تعطیلی مدارس و حتی ادارات را اجرا کند در حالی که پیش از این، این کار باید با اجازه دولت انجام می شد.

** معرفی 60 اثر برگزیده جشنواره نفس های شهر
حیدرزاده گفت: امروزه آموزش یکی از ارکان توسعه پایدار است و کشورهایی که در زمینه موضوعات مختلف از جمله محیط زیست موفق هستند آموزش های غیرمستقیم مانند برگزاری جشنواره و مسابقات داشته اند.
وی ادامه داد: از این رو با همکاری بخش خصوصی اقدام به برگزاری نخستین جشنواره پوستر و عکس نفس های شهر کرده ایم که امروز مراسم اختتامیه آن برگزار می شود.
حیدرزاده افزود: بعد از اعلام فراخوان چهار هزار اثر در زمینه عکس و پوستر به دبیرخانه ارسال شد که بعد از داوری 60 اثر حائز دریافت لوح در دو بخش شدند که امروز از سه اثر برگزیده تقدیر می شود و تمام این آثار در قالب کتاب نیز رونمایی می شوند.
وی گفت: آسیب شناسی موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها، بازیابی اثرات مخرب آلودگی هوا بر محیط زیست، بازیابی اثرات مخرب آلودگی هوا بر نشاط اجتماعی، اثرات سوء و بیماری های مرتبط با آلودگی هوا و سبک زندگی و اخلاق محیط زیستی برخی از اهداف و محورهای این جشنواره است.
به گفته وی، آثار برگزیده در قالب نمایشگاهی در حاشیه جشنواره در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا