بررسی انباشت آلودگی زیست محیطی در طول تاریخ

اگرچه آلودگی های جوی و آلاینده های موجود در هوا در سال های اخیر که عمدتا به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی در نیروگاه ها ، خودرو ها و صنایع تولید می شود تبدیل به یک معضل بین المللی شده و بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی در صدد مقابله با این موضوع هستند ولی باید در نظر داشت که آلودگی های جوی و آلاینده های زیستی از ابتدایی ترین دوران طهور حیات در کره زمین وجود داشته و این عوامل به ویزه پس از طهور انسان  تاثیرات نامطلوب خود را روی محیط زیست می گذاشته است . به همین دلیل پژوهشگران در حال بررسی روند شکل گیری ظهور آلاینده های جوی در طول تاریخ هستند . در همین راستا گروهی از زمین شناسان به سرپرستی آئوبری . ال . هیلمن  Aubrey L. Hillman از دانشگاه پیتزبورگ University of Pittsburgh با نمونه برداری و آزمایش لایه های تحتانی رسوبات دریاچه اراهی Erhai در جنوب غرب چین ، میزان رسوب و نشت فلزات سنگین در این منطقه را طی 4 هزار و 500 سال گذشته مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند .

نتایج این گزارش در سایت Science منتشر شده و بر این اساس مشخص شد میزان آلاینده های حاوی مس در دروران برنز این منطقه افزایش زیادی یافت و تا دوران حمله مغول ها در قرون وسطی ادامه دارد . آزمایش های پژوهشگران نشان می دهد که میزان مس موجود در لایه های رسوبی دریاچه اراهی Erhai ، طی این فاصله زمانی از دوران پیش از تاریخ تا قرن سیزدهم میلادی دارای ثبات بوده است .

موضوع قابل تامل در مطالعات انجام شده ،  این است که از دوره مغول به بعد این میزان مس در رسوبات دریاچه مورد نظر به اندازه سه چهارم افزایش داشته است و بررسی های انجام شده نشان می دهد که احتمالا دلیل این موضوع رواج استفاده از نقره و ضرب سکه های نقره ای در دوران گوبیلای خان و سایر حکمرانان مغول در چین است . در این دوره سکه ها ، جواهر آلات ، آثار هنری و تمامی مالیات ها از نقره تامین می شد .