برای زندگی تا 120 سالگی آماده باشیم

زندگی‌کردن تا سن 120 سالگی خیلی دور از تصور نیست با این حال، عمر طولانی‌تر به مدت چند دهه پرسش‌هایی را درباره شیوه شکل‌دادن زندگی اجتماعی فرد مسن و شغل وی، تعامل با اعضای خانواده و مدیریت‌کردن سلامتی‌اش مطرح می‌کند.

مرکز تحقیقاتی Pew در ایالات متحده با نظرخواهی از شهروندان امریکایی دریافته فقط تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان (38 درصد) اعلام کردند شخصا دوست دارند تا سن 120 سالگی زندگی کنند؛ این موضوع دانشمندان حاضر در این پژوهش را شگفت‌زده کرد.

هم‌اکنون عمر طولانی به موضوع شایعی تبدیل شده و به طور مثال، در انگلستان بر اساس اعلام دفتر آمار ملی، انتظار می‌رود یک سوم نوزادانی که در سال 2013 متولد شدند، تا سن 100 سالگی عمر کنند.

در این جا یکی از پرسش‌هایی که مطرح است این است که آیا سلامتی مطلوب به همراه طول عمر وجود خواهد داشت یا خیر. به طور یقین، پیشرفت‌های علم پزشکی و فناوری به دنیایی اشاره دارند که در آن افراد می‌توانند به مدت طولانی‌تری سالم‌تر بمانند.

فناوری پوشیدنی حسگرمحور یا قابل کاشت امکان تولید و مخابره داده‌های مرتبط با سلامتی را برای تحلیل‌های بلادرنگ فراهم خواهد کرد و به رهگیری شرایط پزشکی و هموارکردن راه برای زندگی افراد در دنیایی کمک خواهد کرد که در آن اشخاص بتوانند از نشانه‌‌‌های بیماری پیش از بروز آن آگاه شوند.

به گفته لورا کارستنسن، مدیر مرکز طول عمر دانشگاه استنفورد، این موضوع الگوی سنتی مراقبت‌های بهداشتی را معکوس خواهد کرد و تمرکز واقعی بر مراقبت بهداشتی بر سلامت و نه بیماری خواهد بود.

چنانچه این موضوع منجر به تعداد سال‌های سالم‌تر و بیشتری برای افرادی شود که تا 120 سالگی عمر می‌کنند، دارای مضامین مهمی برای جنبه‌های دیگر زندگی خواهد بود و مراحل زندگی سنتی مانند تحصیل و در نتیجه شغل، والدبودن و بازنشستگی افراد را دوباره شکل خواهد بخشید.

به گفته پروفسور کارستنسن، چنانچه عمر افراد تا 120 سالگی طول بکشد، نسبت سال‌هایی که آن‌ها بر روی بزرگ‌کردن فرزندانشان سپری می‌کنند کاهش خواهد یافت. در این جا، فرزندپروری به موضوعی تبدیل خواهد شد که فرد برای بازه زمانی کوتاهی در زندگی انجام خواهد داد زیرا زمانی که اشخاص عمر طولانی‌تر دارند، تعداد بیشتری از اعضای خانواده می‌توانند در بزرگ‌کردن فرزندان مشارکت کنند.

بنابراین نه تنها نقش‌های پدر و مادر، بلکه پدربزرگ و مادربزرگ و پدر و مادرهای آن‌ها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌های پدربزرگ و مادربزرگ نیز وجود خواهند داشت. در نتیجه، به ارزش‌ها و هنجارهای جدیدی برای خانواده‌ها و آنچه یک خانواده را شکل می‌دهد، نیاز خواهد بود.

همان طور که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، عمر طولانی‌تر فقط زمانی مطلوب است که با رفاه بیشتر از جمله شادی، سلامتی و موفقیت همراه باشد.

در این میان، با طولانی‌شدن زندگی‌ها، بار اقتصادی بیشتری به وجود خواهد آمد و برنامه‌ریزی دقیقی توسط هر دوی اشخاص و سیاست‌گذاران لازم خواهد بود. بنابراین دولت‌ها با این چالش مواجه خواهند بود که چگونه برنامه‌های بازنشستگی دولتی را با این وضعیت تطبیق دهند.

آن مک‌دوگال، رئیس سایت امریکایی Encore.org، بر این باور است افزودن سال‌های بیشتر به حمایت بازنشستگی، فرآیندی پایدار نخواهد بود. وی معتقد است با افزایش طول عمر افراد، آن‌ها باید به این فکر کنند که چندین شغل داشته باشند؛ بنابراین تحصیل که هم‌اکنون در سال‌های آغازین زندگی فرد شروع می‌شود، به فرآیندی مداوم تبدیل خواهد شد. در صورتی که این فرآیند به خوبی انجام شود، می‌توان مهارت‌های جدید را به اشخاص مسن آموزش داد و این جمعیت سالخورده را برای فصل جدید کاری دوباره هدایت کرد.

با این حال، همان طور که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، عمر طولانی‌تر فقط زمانی مطلوب است که با رفاه بیشتر از جمله شادی، سلامتی و موفقیت همراه باشد.

دکتر سینتیا کنیون، پروفسور مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، می‌گوید: درست در این جاست که پرسش اصلی مطرح می‌شود و آن این که آیا می‌توان رویکردهای درمانی را طراحی کرد که کیفیت سالخوردگی را ارتقا دهند و عمر طولانی‌تر و سالم‌تری را به افراد عطا کنند؟

در این میان، طراحی و تولید دارو فقط بخشی از راهکار مطلوب است و دانشمندان در مرکز طول عمر دانشگاه استنفورد بر روی سه حوزه ذهن، تحرک و امنیت مالی برای سالخوردگان تمرکز کرده‌اند. محققان این سه حوزه را در هم تنیده می‌دانند و این که فقدان یکی از آن‌ها همه برنامه‌ها را به هم خواهد ریخت.

نمودار زیر نام کشورهایی را ذکر می‌کند که بیشترین درصد جمعیت بالای 60 سال را دارند.

 

ترجمه :شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا