بارها مخالفت خود را با نحوه فعالیت نفتی درتالاب هورالعظیم اعلام کرده ایم

 احمد علی کیخا  در گفت و گو با  ایرنا افزود: زمانی که می توانند در دریا دکل های نفتی حفر کنند، بنابراین قطعا در تالاب هم می توانند این کار را انجام دهند اما برای اینکه هزینه کمتری صرف شود حاضر به خشک شدن تالاب می شوند.وی اظهار کرد: خشک شدن یک تالاب سلامت مردم منطقه و به تدریج اهالی محدوده وسیع تری را به خطر می اندازد، بنابراین باید بخشی از درآمد ناشی از برخی فعالیت ها در بستر یک تالاب و به طور کلی در طبیعت صرف حفاظت از آن اکوسیستم شود.

کیخا تاکید کرد:سازمان حفاظت محیط زیست مخالف بهره برداری از منابع زیر زمینی مانند نفت و گاز نیست، اما معتقد است باید تمام این فعالیت ها کاملا علمی و همراه با حفاظت از محیط زیست انجام شود.وی به بروز توفان گرد و غبار چندی پیش در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این پدیده قطعا نتیجه بی مبالاتی انسان ها و بهره برداری نادرست از منابع و طبیعت بوده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: برای انجام فعالیت های نفتی در بستر تالاب هورالعظیم، این تالاب را با ایجاد جاده ای عریض به دو بخش تقسیم کرده اند که یک بخش آن آبدار و دارای نی های بلند و بخش دیگر خشک شده است که سازمان محیط زیست بارها مخالفت خود را برای این روش اعلام کرده است.

وی افزود: با پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست یکی از دایک های میانی ( آب بند ) باز شد و اکنون آب راهی بستر تالاب می شود اما این میزان کافی نیست و باید دایک های بیشتری باز شود.

کیخا تاکید کرد: در ارتباط با تالاب های هورالعظیم یا شادگان و تمام تالاب های دیگر اصرار و اعتقاد داریم اگر قرار است تنوع زیستی کشور حفظ و مردم زندگی سالمی داشته باشند باید حقابه تمام اکوسیستم های آبی مانند تالاب ها و رودخانه ها رعایت شود و هرگونه فعالیت مخربی که اثرات آن غیر قابل جبران است، یا نباید انجام شود یا اینکه اصلاحی در آن صورت گیرد.

هورالعظیم بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های داخلی ایران است. حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده اما اکنون رو به نابودی است و بخش بسیار زیادی از آن خشک شده و به منشا داخلی برای بروز ریزگردها تبدیل شده است.این تالاب از آب های رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب اروند رود تشکیل شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا