اثر مثبت نانوذرات بر درمان MS در موش‌ها

تحقیقات محققان روی موش‌ها نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از نانوذرات، بیماری MS را با دقت بالاتری مورد مطالعه قرار داد. پژوهشگران دریافته‌اند که مرگ برخی از سلول‌های مغزی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و بروز MS می‌شود. مرگ این سلول‌ها می‌تواند سرآغازی برای پاسخ سیستم ایمنی برعلیه ملین در بدن باشد. ملین ماده‌ای است که روی سطح اعصاب در بدن کشیده شده و نقش عایق را ایفا می‌کند.
یافته‌های پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن نشان می‌دهد که نوعی نانوذرات می‌تواند مانع از بروز MS شود. در حال حاضر این نانوذرات در حال بهبود برای استفاده در آزمون بالینی هستند. 
برایان پوپکو از محققان دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «هر چند این پروژه روی موش‌ها انجام شده اما برای اولین بار ساز و کاری را به نمایش گذاشته که در آن بیماری MS آغاز می‌شود. محافظت از این سلول‌ها می‌تواند بروز MS را به تعویق انداخته یا مانع از بروز این بیماری شود.»
این گروه تحقیقاتی با استفاده از یک مدل موش آزمایشگاهی که از نظر ژنتیکی مهندسی شده بودند اقدام به انجام این پروژه کردند. این گروه، موش‌ها را طوری مهندسی کردند که بتوان اولیگودندروسایت‌ها را که مسئول ساخت ملین در مغز هستند، مورد هدف قرار داد. این محققان با از بین بردن اولیگودندروسایت‌ها، دریافتند که رفتاری شبیه به MS در موش‌ها بروز کرد به طوری که قادر به راه رفتن نیستند.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،برای حل این مشکل در بدن موش‌، بدن موش اقدام به تولید ملین می‌کند تا موش بتواند دوباره راه برود اما بعد از شش ماه حالت‌های MS در موش‌ها دیده شد. این اولین باری است که نشان داده شده‌است که اولیگودندروسایت‌ها مسئول بروز بیماری MS هستند. دلیل از بین رفتن این سلول‌ها نیز، ممکن است باکتری، ویروس، سموم یا آلودگی‌های محیطی باشد. در انسان بروز MS می‌تواند سال‌ها بعد از مرگ اولیگودندروسایت‌ها دیده شود.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده‌است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا