ویروس زیکا در ۲۳ کشور و منطقه در قاره آمریکا مشاهده شده است

 ویروس زیکا که موجب بروز نارسایی‌های شدید مادرزادی در هزاران نوزاد برزیلی شده به شدت رو به گسترش است و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت می‌تواند تعداد چهار میلیون نفر را در آمریکا آلوده سازد.

«مارگارت چان» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: گسترش این بیماری از یک تهدید معمولی به خطری هشدار دهنده تبدیل شده است و باید جهت اتخاذ اقدامات مناسب برای مقابله با آن گفتگوهایی انجام شود.

وی افزود: سال گذشته ویروس زیکا در قاره آمریکا شناسایی شد که اکنون با سرعت بالایی رو به گسترش است.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه این ویروس موجب می‌شود سر و مغز نوزادان رشد کاملی نداشته باشد، اظهار کرد: قصد نداریم منتظر بمانیم تا در تحقیقات علمی رابطه ویروس زیکا با نارسایی‌های مادرزادی تایید شود و ضرورت دارد اکنون اقدامات جدی اتخاذ شود.

در حال حاضر برای درمان ویروس زیکا واکسن یا شیوه درمانی وجود ندارد. همچنین این ویروس با علائمی همچون تب خفیف و قرمزی چشم‌ها همراه است. در حدود ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نشانه‌ای مشاهده نمی‌شود.

به گفته کارشناسان این سازمان، دست یافتن به یک واکسن موثر و ایمن برای مقابله با ویروس زیکا و تولید آن یک سال طول می‌کشد. همچنین شش تا ۹ ماه زمان لازم است تا ارتباط بین ویروس زیکا و بروز نارسایی‌های مادرزادی تایید شود.

ویروس «زیکا» طی ماه‌های اخیر باعث تولد  هزاران نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی «میکروسفالی» شده و همین امر، شماری از محققان را به فکر ساخت واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری انداخته است.

«گری کوبینگر»، دانشمند کانادایی، به عنوان یکی از محققانی که روی پروژه ساخت واکسن «زیکا» فعالیت می‌کند، به خبرنگاران گفت: «واکسن این ویروس در حال ساخت است و اولین آزمایش انسانی آن تا ماه آگوست انجام خواهد شد.
در صورت موفقیت این طرح، این واکسن در ماه‌های اکتبر یا نوامبر امسال در یک فراخوان اورژانسی به منظور حمایت از سلامت عمومی تزریق می‌شود.

« کوبینگر» در ساخت واکسن آزمایشی ابولا نیز همکاری داشت که تزریق آزمایشی آن در گینه با موفقیت انجام گرفت.

در حال حاضر دو نفر از آمریکا به عنوان داوطلب آزمایش واکسن «زیکا»اعلام آمادگی کرده‌اند که تا پایان سال جاری تزریق آزمایشی روی آنها صورت خواهد گرفت.

افراد مبتلا به ویروس «زیکا» علائمی چون تب خفیف و جوش‌های پوستی نشان می‌دهند ولی حدود ۸۰ درصد مبتلایان، علامتی ندارند و همین امر، کار را برای زنان باردار دشوارتر می‌کند.

همچنین مقامات وزارت بهداشت آمریکا اعلام کردند یک پزشک رزیدنت مرد اهل ایلینویز که چندی پیش به کلمبیا سفر کرده بود، به عنوان سومین مورد مبتلا به ویروس «زیکا» مورد تأیید قرار گرفته است.

با توجه به روند رو به رشد گسترش ویروس «زیکا» در مناطق مختلف آمریکا، هر روز مورد جدیدی از آن در یکی از کشورهای منطقه مشاهده می‌شود. مقامات بخش بهداشت عمومی ایلینویز روز پنجشنبه سومین مورد ابتلا به ویروس «زیکا» را در ایالت ایلینویز آمریکا تأیید کردند.

مسئولان بخش بهداشت عمومی ایلینویز اوایل این ماه اعلام کردند که آزمایش ابتلا به ویروس «زیکا» در دو رزیدنت زن باردار که به کشورهای محل شیوع این ویروس سفر کرده بودند، مثبت بود و این رزیدنت مرد، سومین مورد مبتلا در این ایالت به شمار می‌رود.

زنان و نوزادان اروپا در معرض خطر ویروس زیکا

ویروس موسوم به زیکا (Zika) در کشورهایی که تاکنون دیده نشده بود، در حال گسترش است و مشاهده این وضع، دولت‌های اروپایی را به هشدار دادن در مورد سفر به کشورهای دیگر و توصیه به مادران و بانوانی که احتمال بارداری آنها وجود دارد، واداشته است.

هیچ واکسن یا درمانی برای بیماری زیکا که تا سال ۲۰۱۳ کمتر کسی نام آن را شنیده بود، وجود ندارد.

ویروس زیکا به سرعت در حال گسترش است و ظاهر شدن آن در مکان‌هایی که پیش از این هیچ موردی از وجود آن مشاهده نشده بود، باعث شده است دولت‌ها برای افرادی که قصد سفر به به کشورهای گرمسیری دارند، هشدارهای مسافرتی صادر کنند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد: زنانی که قصد رفتن به مناطقی دارند که در آن ویروس زیکا وجود دارد، باید پیش از سفر و یا بازگشت مشاوره پزشکی کنند.

در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده خطر شیوع این بیماری به سراسر قاره آمریکا وجود دارد رئیس جمهور آمریکا دیروز چهارشنبه خواستار افزایش سرعت تحقیقات برای یافتن درمان این ویروس شد.

به گزارش پزشکان بدون مرز،این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی دارد، از راه خون منتقل می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا