استاندارد الکتروموتورهای صنعتی کشور تدوین شد

مهندس بهزاد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا یکی از دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در ایران را راندمان 50 درصدی الکتروموتورهای واحدهای صنعتی دانست و گفت: میانگین راندمان الکتروموتورهای دنیا 85 درصد است که به منظور پایش و جایگزینی الکتروموتورهای موجود با نمونه‌های دارای بهره‌وری بالاتر، اقدام به تدوین استانداردی در این زمینه کردیم که این استاندارد تعیین شده و تا یک ماه آینده برای تصویب نهایی به سازمان ملی استاندارد ارائه می‌شود.

وی با اشاره به واگذاری طرح «پایش، تجهیز و جایگزینی الکتروموتورهای فرسوده» از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به این شرکت افزود: در این طرح قرار بر این بود تا الکتروموتورهای فرسوده را از بخش‌های صنعتی جمع‌آوری و اقدام به نوسازی آنها کنیم که بر این اساس مطالعات چند جانبه‌ای در زمینه سیستم‌های انرژی و الکتروموتورها انجام دادیم.

موسوی با اشاره به اهمیت الکتروموتورها اظهار داشت: مطالعات نشان داده است 45 درصد برق تولیدی نیروگاه‌های دنیا صرف حرکت الکتروموتورهای بخش‌های صنعتی، واحدهای اداری و خانگی می‌شود که در ایران این سهم به 65 درصد می‌رسد.

مدیر بخش انرژی و تحقیقات شرکت نوسازی صنایع ایران با تاکید بر این که سهم بخش صنعتی از برق تولیدی نیروگاه‌های کشور 33 درصد است، اضافه کرد: بر اساس این مطالعات 70 درصد این میزان صرف الکتروموتورهای صنعتی می‌شود؛ از این رو اگر بخواهیم مصرف برق را در بخش صنعت بهینه‌سازی کنیم باید بهسازی الکتروموتورها در صدر اولویت‌ها در نظر گرفته شود.

 

وضعیت شدت انرژی در ایران

مدیر بخش انرژی و تحقیقات شرکت نوسازی صنایع ایران شدت انرژی را یکی از شاخص‌های بررسی کارایی مصرف انرژی دانست و ادامه داد: این شاخص نشان می‌دهد که به ازای هر هزار دلار کالای تولید شده چه میزان بشکه نفت مصرف شده است؛ از این رو شدت انرژی بهترین شاخص برای ما خواهد بود که بدانیم عملکردمان در زمینه کاهش مصرف انرژی و بهره وری تولید چگونه بوده است.

وی با تاکید بر این که ایران در این شاخص در میان کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جایگاه خوبی ندارد، اظهار داشت: آمارهای این شاخص نشان می‌دهد که ایران برای تولید ثروت ناخالص داخلی انرژی بیشتری مصرف کرده است.

موسوی با اشاره به آمارها در این زمینه خاطرنشان کرد: ایران در سال 2008 به ازای هر هزار دلاری که تولید ثروت کرده، 4.2 بشکه نفت مصرف کرده و این در حالی است که میانگین جهانی در این زمینه 1.4 بشکه گزارش شده است.

وی با مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورها در این زمینه گفت: این میزان برای چین 3.4، اتحادیه اروپا 0.07، ترکیه 1 و آمریکا 1.2 بشکه نفت به ازای هر هزار دلار است.

به گفته این کارشناس، در صنعت سیمان‌سازی 98.5 درصد برق مصرفی را الکتروموتورها مصرف می‌کنند که از این میزان 1.5 درصد صرف روشنایی اماکن مربوط به این صنعت می‌شود. میزان مصرف برق در صنایع فولاد نیز 20 تا 25 درصد است که با توجه به مقدار مطلق بالای مصرف انرژی برق این صنعت، این میزان عدد بزرگی است.

موسوی با تاکید بر ضرورت کاهش شدت انرژی در کشور، خاطر نشان کرد: زمانی که برای تولید کالایی انرژی کمتری مصرف شود، کالای تولید شده ارزان‌تر و رقابت پذیرتر خواهد شد ضمن آن که کاهش آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال دارد.

 

چالش‌های موجود در مسیر بهبود الکتروموتورها

مدیر بخش انرژی و تحقیقات شرکت نوسازی صنایع ایران یکی ازدلایل عمده افزایش شدت انرژی در بخش صنعت کشور را پایین بودن راندمان الکتروموتورهای در حال استفاده ذکر کرد و گفت: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت میانگین راندمان الکتروموتورهای مورد استفاده در صنعت 60 درصد است که این امر به دلیل آن است که الکتروموتورها سوخته و معیوب، سیم پیچی و دوباره جایگزین می‌شوند که کاهش بازده این موتورها را به دنبال دارد.

وی میانگین راندمان الکتروموتورهای دنیا را 85 درصد ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به این که راندمان الکتروموتورهای مورد استفاده در ایران 25 درصد کمتر از استانداردهای جهانی است از این رو طرح پایش و تجهیز الکتروموتورها را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار اجرایی قرار داده‌ایم.

موسوی اجرای این طرح را در راستای اهداف جهانی به ویژه در حوزه محیط زیست عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی تا سال 2030 میزان مصرف انرژی در الکتروموتورها تا 30 درصد از طریق افزایش راندمان و تجهیز آن کاهش می‌یابد و بر اساس برآوردهای ما اجرای این طرح در ایران موجب حداقل افزایش 15 درصدی راندمان الکتروموتورهای صنعت خواهد شد.

مدیر بخش انرژی و تحقیقات شرکت نوسازی صنایع ایران مهمترین چالش عمده در مسیر اجرای این طرح را کمبود منابع مالی در واحدهای صنعتی ذکر کرد و افزود: از این رو با مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت مقرر شد تا به صورت پایلوت 17 میلیارد تومان به عنوان وام با نرخ بهره 16 درصد برای بهینه سازی انرژی الکتروموتورهای واحدهای صنعتی منتخب اعطا شود.

وی با تاکید بر این که هیچ یک از واحدهای صنعتی موفق به استفاده از این اعتبارات برای افزایش راندمان الکتروموتورهای خود نشدند، اظهار داشت: متاسفانه شاهد بوده‌ایم که صنایع علاقه دارند این اعتبارات را در سایر بخش‌های صنعتی هزینه کنند از این رو اجرا این طرح با این شیوه با شکست مواجه شد.

 

استاندارد، پاشنه آشیل طرح بهسازی الکتروموتورها

مدیر بخش انرژی و تحقیقات شرکت نوسازی صنایع ایران ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشاهده کردیم آنچه در این حوزه واحدهای صنعتی را دچار بحران کرده است، نبود استانداردی است که بر اساس آن واحدهای صنعتی عملکرد خود را در حوزه مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار دهند.

وی از تدوین استاندارد الکتروموتورها برای واحدهای صنعتی خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر پیش نویس این سند توسط یک کمیته منتخب سازمان ملی استاندارد با همکاری شرکت نوسازی صنایع ایران و نمایندگان بخش‌های دولتی و شرکت‌های سازنده الکتروموتور در کشور تهیه و بخش‌هایی از آن اصلاح شده است و تا یک ماه آینده برای تصویب نهایی به سازمان استاندارد ارائه خواهد شد.

به گفته موسوی با استفاده از این استاندارد واحدهای صنعتی اقدام به پایش و اندازه گیری وضعیت موجود الکتروموتورهای خود می‌کنند ضمن آن که از دلایل کاهش راندمان این نوع موتورها نیز مطلع خواهند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا