جراحی موفقیت آمیز بیماری نادر در شهرکرد

یک متخصص گوارش و پزشک معالج بیمار مبتلا به این بیماری نادر گفت: در این عمل جراحی زنی 60 ساله مبتلا به بیماری نادر فیستول بین مجاری تنفسی و صفراوی (Bronchobiliary fistula) در بیمارستان هاجر شهرکرد انجام شد.
دکتر جعفر نصیری با اعلام این خبر به رسانه های استان افزود: این بیمار حدود چهار سال از سرفه های شدید همراه با خلط و ترشحات صفراوی رنج می برد که سرانجام با تشخیص صحیح متخصصان استان مورد درمان قرار گرفت.
وی گفت: متخصصان استان پس از بررسی وضعیت بیمار با احتمال وجود مجرای غیرطبیعی بین ریه و مجاری صفراوی (فیستول بین مجاری تنفسی و صفراوی/ Bronchobiliary fistula) پس از تایید تشخیص، دو استنت در مجاری صفراوی بیمار کار گذاشتند.
نصیری در خصوص روش درمان این بیماری اظهار داشت: این بیماری بسیار نادر است و تاکنون در جهان کمتر از 10 مورد ابتلاء به این بیماری گزارش شده و در ایران نیز بیمار شهرکردی اولین مورد ابتلاء به این بیماری گزارش شده است.
به گفته وی، دو روش درمانی برای این بیماری نادر وجود دارد که یکی ERCP و دیگری جراحی باز است که در روش جراحی باز قفسه سینه و شکم بیمار(توراکوتومی و لاپاراتومی) باز می شود و عمل سنگین و پر عارضه ای محسوب می شود.
دکتر نصیری افزود: در عمل ERCP با قرار دادن دو استنت پلاستیکی در مجاری صفراوی تدریجا مجاری غیرطبیعی بسته شده و بدین ترتیب از ورود صفرا به داخل ریه بیمار جلوگیری می شود.
وی، حال عمومی بیمار را خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به نادر بودن بیماری، روش درمانی خاصی برای آن در دنیا تعریف نشده اما امیدواریم با روش انجام شده، ورود ترشحات صفراوی به ریه قطع و شاهد بهبود وضعیت بیمار باشیم.
نصیری افزود: با مجهز شدن بخش ERCP بیمارستان هاجر شهرکرد به تجهیزات مورد نیاز ضمن کاهش حجم قابل توجهی از مراجعات بیماران به استان های اصفهان و تهران و کاهش هزینه های درمانی بیماران، ارائه خدمات درمانی به بیماران نیازمند ERCP اورژانسی که در اغلب موارد با عدم پذیرش در بیمارستان های سایر استان ها مواجه می شوند، حداکثر ظرف 48 ساعت در استان انجام می شود.
وی، آمار ERCP انجام شده برای بیماران استان در مدت یکسال راه اندازی این بخش را حدود 250 مورد اعلام کرد.
ارتباط بین مجاری صفراوی و ریه، بیماری نادری است که دلایلی همچون بیماری های مادرزادی ریه، سابقه تروما به ویژه ترومای نافذ و بیماری های عفونی کبد نظیر کیست هیداتیک کبد، برای آن عنوان شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا