بیش از 2100 زن باردار در کلمبیا مبتلا به ویروس زیکا هستند

 خبرگزاری رویترز بامداد امروز (یکشنبه) از بوگوتا گزارش داد که بولتن اپیدمی های وزارت بهداشت کلمبیا حاکیست که 20 هزار و 297 مورد تایید شده ابتلا به ویروس زیکا از جمله دو هزار و 116 زن باردار در کلمبیا وجود دارد.

براساس این گزارش تاکنون موردی از نقص یا کوچکی مغز (میکرو سفالی) یا مرگ در ارتباط با این ویروس گزارش نشده است.
براساس پژوهش های صورت گرفته، این ویروس می تواند سبب جلوگیری از رشد طبیعی مغز جنین شود که هیچ واکسنی یا دارویی برای پیشگیری و درمان آن تهیه نشده است.
سقط جنین با محدودیت هایی در کلمبیا روبرو است اما ابتلا به ویروس زیکا در چارچوب شرایطی قرار می گیرد که زنان می توانند دست به سقط جنین بزنند.
براساس این گزارش سقط جنین غیرقانونی در کلمبیا زیاد دیده می شود.وزارت بهداشت کلمبیا که انتظار دارد 700 هزار نفر به این بیماری مبتلا شوند، از زنان خواسته بارداری خود را هشت ماه به عقب بیاندازند.
برزیل با سه هزار و 700 مورد کوچکی مغز (میکروسفالی) بدترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آنها شیوع پیدا کرده است.
ویروس «زیکا» که از پشه «آئه دس» (Aedes) منتقل می شود و مادران باردار و جنین را مورد هدف قرار می دهد.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که زیکا نخستین بار سال 1947 در اوگاندا در گونه ای از میمون ها به نام رزوس از طریق یک شبکه نظارت بر تب زرد شناسایی شد و برای اولین بار در انسان سال 1952 در همین کشور و تانزانیا دیده شد.
در زمان حاضر، برزیل میزبان اصلی این ویروس است و سازمان جهانی بهداشت به تازگی در مورد شیوع این ویروس هشدار داده است.
«دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل نیز اعتراف کرد که این کشور در مبارزه با این بیماری ناکام مانده اند.
تب، سردرد، قرمزی چشم ها، خارش و درد مفاصل و عضلات، مهمترین نشانه های ویروس زیکا به شمار می آیند که معمولا دو تا هفت روز ادامه دارد. این نشانه ها به طور معمول از هر چهار بیمار، در یک نفر ظاهر می شود. بسیاری از افرادی که به این ویروس آلوده هستند، به دلیل مشاهده نکردن علایم اولیه، از بروز عفونت آگاهی ندارند.
در زمان حاضر 21 کشور در آمریکای مرکزی و جنوبی مواردی از ابتلا به ویروس زیکا را گزارش کرده اند. مراکز مهار و پیشگیری از بیماری ها دراین کشورها از زنان باردار خواسته اند در شرایط کنونی از سفر به بولیوی، برزیل، کلمبیا، اکوادور، السالوادور، گینه کوناکری، گوادلوپ، گواتمالا، گویان، هاییتی، هندوراس، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، سن مارتین، سورینام، ساموآ، ونزوئلا و پورتوریکو خودداری کنند.
در زمان حاضر هیچ درمان خاصی برای مبتلایان به ویروس زیکا به عنوان «ویروس غافلگیرکننده سال 2016 » شناخته نشده و بهترین راه پیشگیری و محافظت در برابر نیش حشره است.
تحقیقات، هنوز انتقال ویروس از مادر به جنین را 100 درصد تایید نکرده و ممکن است در برخی مادران باردار، ویروس به جنین منتقل نشود.
بیماری از طریق واکنش زنجیره ای پلیمراز و جداسازی ویروس از خون تشخیص داده می شود که تشخیص این بیماری معمولا به دلیل شباهت به تب دانگ و تب زرد دشوار است.
استفاده از پشه بند، حشره کش ها و پوشاندن بدن، بستن در و پنجره و توجه به نظافت منزل به ویژه دور کردن زباله از خانه، مهمترین روش های پیشگیری از رشد و تکثیر پشه ناقل «آئه دس» (Aedes) است که معمولا در آب ساکن موجود در سطل، گلدان، ظروف و پارچ تخم ریزی می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا