جمع آوری فلزات ریز خیابان‌ها با آهن ربای مدور

محسن قربانی، مجری طرح «آهن ربای مغناطیسی مدور» در گفتگو با مهر، گفت: تاکنون فلزات ریز و قابل بازیافت، بعضا خطرناک و برنده از کف خیایان ها جمع آوری نشده و به چرخه تولید بر نمی گشتند رها شدن این فلزات در طبیعت  ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه به همین دلیل به فکر طراحی و ساخت دستگاهی افتادیم تا به واسطه آن فلزات را به راحتی و در کمترین زمان ممکن به صورت مکانیزه جمع آوری کنیم، اظهار داشت: با این دستگاه می توان فلزات را جمع آوری کرد و حتی فلزات نامرئی را به چرخه تولید بازگرداند تا محیط زیست را عاری از هر گونه فلزات ریز کنیم.

قربانی عنوان کرد: این دستگاه می تواند در کارخانه ها، تراشکاری ها، مکان های بازیافت و پسماند و زباله ها، کارگاه های مونتاژ و … به کار گرفته شود.

مخترع این آهن ربا با اشاره به کاربرد دیگر  این طرح خاطر نشان کرد: از سوی دیگر می توان این دستگاه را به صورت یدک به اتومبیل متصل کرد تا فلزاتی که در حاشیه خیابان و جاده ها رها شده اند را جمع آوری کند. این فلزات کنار خیایان ها کاربردی ندارند و از سوی دیگر امکان بازیافت با دست را ندارند از این رو استفاده از این دستگاه می تواند مقرون به صرف باشد.

قربانی با اشاره به مزایای آهنربای مغناطیسی مدور گفت: عدم دخالت دست و آلوده نشدن به هنگام بازیافت فلزات خطرناک و برنده سهوی یا غیر سهوی، قابل استفاده در چرخه بازیافت و پسماند شهرداری های کل کشور و جهان، بازدهی مالی بالا، استفاده به عنوان دستگاه خود تمیز کن و تمیز کننده محیط زیست، قابل حمل و نصب بر روی دستگاه هایی از جمله اتومبیل های جارویی شهرداری ها، دستگاه های تراشکاری و مکان های مونتاژ نوار نقاله های پسماند (کود کمپست) از مزایای این دستگاه به شمار می رود.

به گفته وی، این دستگاه قابلیت نصب روی اتومبیل به صورت یدک را دارد و برای جمع آوری فلزات ریز در لاین خاکی کنار خیابان و جاده ها قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه اگر این دستگاه به خودرویی متصل شود قادر است روزانه معادل ۱ تن فلز را جمع آوری کند و به چرخه تولید بازگرداند، اظهار داشت: این آهنربای مدور می تواند حتی فلزاتی که خاصیت آهنربایی ندارند( قوطی های نوشابه و آبمیوه) را جمع آوری کند.

قربانی با بیان اینکه نصب این دستگاه منجر به جلوگیری از پنچری خودروها می شود، افزود: اکنون نمونه آزمایشگاهی این دستگاه ساخته شده است. آهنربای مدور ثبت اختراع شده و مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی قرار گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا