فرضیه‌ای جدید که منجر به بازنویسی کتب درسی می‌شود

اگر این نظریه درست باشد، مجبور خواهیم شد سال‌ها آزمایش را دوباره تفسیر کنیم و کتاب‌های درسی در حوزه فیزیک هسته‌ای را بازنویسی کنیم.
این گروه از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که ساختار پروتون می‌تواند تحت شرایط خاصی در اتم تغییر کند. این یک فرضیه بسیار گستاخانه و توهین آمیز برای فیزیک‌دان‌ها است. اتم‌ها از الکترون و پروتون ساخته‌شده‌اند، اما پروتون‌ها نیز دارای ساختار داخلی متشکل از کوارک‌ها و گلوئون‌ها است.
این دقیقاً به چه معنی است که پروتون می‌تواند ساختار خود را تغییر دهد؟
درواقع بر زندگی روزمره ما تأثیری نخواهد داشت. همه چیز همان‌طور که تاکنون بوده است ادامه خواهد داشت؛ اما تأیید این فرضیه می‌تواند پیامدهای زیادی برای حوزهٔ فیزیک هسته‌ای و نظری داشته باشد. برای درک علت این موضوع باید ابتدا بدانید که پروتون از چه چیزی ساخته‌شده است.
نظریه‌ای که اکنون دربارهٔ پروتون‌ها مورد قبول است، می‌گوید که پروتون از ترکیب سه کوارک به وجود می‌آیند. این سه کوارک شامل دو کوارک از نوع بالا و یک کوارک از نوع پایین است و این پروتون‌ها کاملاً شبیه پروتون‌های آزاد هستند.
اما این فرض کاملاً با کرومودینامیک کوانتمی، نشریه‌ای که فعل و انفعالات بین کوارک‌ها و گلوئون‌ها را توصیف می‌کند منطبق نیست. بر این اساس، پروتون در داخل هسته باید از لحاظ سطح انرژی تغییراتی کند.
پروتون اصطلاحی است که توماس رادرفورد در سال ۱۹۲۰ به هستهٔ اتم هیدروژن اطلاق کرد. همان‌طور که می‌دانید اتم هیدروژن شامل یک الکترون و یک پروتون می‌باشد.
نظریه تغییر ساختار درونی پروتون هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است. با این حال در مرکز شتاب‌دهنده ملیِ توماس جفرسون در ایالات‌متحده مقدمات آزمایش این نظریه در حال انجام است.

منبع:علمنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا