کاهش جنگ میان کشورها با افزایش تعداد شرکای تجاری

اغلب کشورها از درگیری و جنگ با شرکای تجاری خود پرهیز می کنند که این مسأله، یکی از موضوعات شناخته شده در محافل سیاسی است؛ اما آنچه تاکنون بطور دقیق مشخص نشده است، تأثیر تعداد شرکای تجاری بر میزان وقوع جنگ‌هاست.

محققان دانشگاه استنفورد در این مطالعه، داده‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که نشان می‌دهند، در زمان غیاب شرکای تجاری، احتمال حضور یک کشور در جنگ افزایش پیدا می‌کند.

برای درک ارتباط بین تجارت بین‌المللی، اتحاد نظامی و جنگ‌های بین‌المللی، محققان شبکه‌ای از اطلاعات را ایجاد کردند که از مدل‌های ریاضیاتی برای بررسی تأثیر تجارت بین‌المللی و جنگ‌ها برای یافتن هر نوع الگوی احتمالی استفاده می‌کرد.

تحقیقات نشان میدهد در زمان غیاب شرکای تجاری، احتمال حضور یک کشور در جنگ افزایش پیدا می‌کند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، اغلب کشورها تمایلی به درگیری با شرکای تجاری خود ندارند و براین اساس، هرچه تعداد شرکای تجاری یک کشور بیشتر باشد، تعداد جنگ‌های آن کشور کاهش پیدا می‌کند.

یکی از دلایل کاهش نسبی جنگ میان کشورهای جهان در عصر مدرن، می‌تواند افزایش تعداد شرکای تجاری کشورها باشد؛ بطورمثال در سال 1870 میلادی، کشورهای جهان بطور متوسط سه شریک تجاری داشتند که این تعداد در حال حاضر به 17 تا 34 شریک تجاری افزایش پیدا کرده است.

محققان براین باورند که نتایج این مطالعه می‌تواند در پیشگیری از وقوع جنگ در جهان مفید باشد؛ بعنوان مثال، اگر کشورهای غربی بویژه آمریکا و کشورهای اروپایی روابط تجاری خود را با کشورهای خاورمیانه افزایش دهند، این مسأله می‌تواند به کاهش درگیری‌ها در این منطقه کمک کند.

نتایج این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا