سپر آهنی گیاه گلرنگ در مقابل کم آبی!

در چنین شرایطی انجام تحقیقات گوناگون به منظور افزایش قابلیت تولید این محصول در کشور و همچنین کاهش محدودیت ها در این زمینه، حائز اهمیت فراوانی است. در این راستا محققینی از کشورمان اثر کاربرد کود آهن را در کاهش محدودیت های تولید روغن از گیاه گلرنگ، مورد بررسی قرار داده اند.

گلرنگ یکی از مهم ترین گیاهان زراعی است که دانه های روغنی تولید می کند. روغن گرفته شده از دانه های گلرنگ به دلیل دارا بودن بیش از 90 درصد اسیدهای چرب غیراشباع، دارای کیفیت بالایی است. از سوی دیگر این گیاه دارای سازگاری خوبی با مناطق نیمه خشک است.

خشکی و کم آبی جزو مهم ترین معضلات امروز کشاورزی در دنیا است و یافتن هرگونه راهکاری برای غلبه بر آن امری ارزشمند در تولید غذای جمعیت حاضر و آینده کره زمین محسوب می گردد. در این زمینه یکی از رویکردها، تکنیکی به نام «کم آبیاری» است که در آن میزان آب داده شده به محصول کشاورزی از حد معمول پایین تر است. با این حال اگر این روش به درستی به کار گرفته شود، باز هم می توان از گیاه زراعی مورد نظر محصول قابل قبولی به دست آورد.

گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه شاهد، به منظور بهینه سازی تکنیک کم آبیاری، استفاده از روش های مختلف کاربرد کود «آهن» را در کنار آن مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را اخیرا در شماره زمستان 1393 مجله علوم زراعی ایران گزارش نموده اند.

آهن به عنوان یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان شناخته می شود که نقش فیزیولوژیکی مهمی را در رشد و نمو آن ها ایفا می کند. نواحی خشک و نیمه خشک و به خصوص خاک های آهکی این نواحی، به شدت با کمبود این عنصر مواجه هستند.

پژوهشگران دانشگاه شاهد، مطالعه دوساله خود را در مزرعه آزمایشی دانشکده کشاورزی آن دانشگاه به انجام رسانیده اند که با میانگین بارندگی سالانه حدود 239 میلی متر و میانگین دمای سالانه حدود 18 درجه سانتی گراد، از لحاظ اقلیمی جزو مناطق خشک به حساب می آید. در این پژوهش رقم گلرنگی تحت عنوان «گلدشت» مورد استفاده قرار گرفته و از «سکوسترین 138» به عنوان کود آهن استفاده گردیده است. این کود به صورت محلول پاشی با غلظت 1 در هزار و همچنین به صورت مخلوط با خاک به کار برده شد تا در نهایت بین این موارد مقایسه علمی لازم صورت گیرد.

نتایج نشان می دهد هنگامی که گیاه گلرنگ در مرحله گلدهی بوده و در همین زمان، رطوبت خاک کمتر از حد مطلوب است، محلول پاشی کود آهن به طور معنی داری باعث افزایش عملکرد دانه و روغن گلرنگ می شود. در واقع در شرایط وجود تنش رطوبتی، روش محلول پاشی یا اصطلاحا «تغذیه برگی» موجب دسترسی بهتر گیاه به عنصر ضروری آهن و جذب موثرتر آن می گردد و تامین مناسب این عنصر در گلرنگ به نوبه خود باعث می شود که این گیاه بتواند از همان مقدار رطوبت کم موجود در خاک به طور موثرتری استفاده نموده و تولید محصول نماید.

برای زمان هایی که محدودیت آب وجود ندارد، نویسندگان این گزارش علمی پژوهشی، مصرف کود آهن در خاک را تا میزان 150 کیلوگرم در هکتار توصیه نموده اند.

این پژوهشگران همچنین پیشنهاد می نمایند که روش محلول پاشی کود آهن از لحاظ مقدار و دفعات مصرف و همچنین در مراحل مختلف رشد گیاه گلرنگ مورد بررسی های تکمیلی قرار گیرد.

برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را ببینید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا