محاسبه حرکات سیاره مشتری در روزگار باستان

مطالعات جدید یک پژوهشگر آلمانی به نام متئو اوسندریجور در دانشگاه هومبولت Humboldt University  در شهر برلین از کشور آلمان روی 5 لوحه گلی نوشته شده به خط میخی از بابل باستان نشان دهنده سطح بالای علم ستاره شناسی بین این مردم است .  بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، متن سه لوحه از مجموعه لوحه های فوق پیش از این به صورت عمومی منتشر شده بود ولی متن دو لوحه از این گل نبشته ها تا کنون مورد بررسی دقیق قرار نگرفته بود . این پژوهشگر آلمانی در بررسی های جدید خود دریافت که دانشمندان و ستاره شناسان باستانی در تمدن بابل توانسته بودند با استفاده از روش های هندسی و ریاضی در فاصله زمانی سال های 350 تا 50 پیش از میلاد ، موقعیت سیاره مشتری را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند .

گفتنی است پیش از این تصور پژوهشگران بر این بود که ستاره شناسان بابلی در مطالعات نجومی خود تنها از روش های ریاضی استفاده کرده و روش های مبتنی بر محاسبات هندسی تنها از قرن چهاردهم میلادی آغاز شده است . این پژوهشگر دانشگاه هومبولت هنگامی در باره این موضوع کنجکاو شد که دانشمندی به نام هرمان هانگر از دانشگاه وین ، تصویر چهار کتیبه مختلف از بابل باستان را در اختیار وی قرار داد که در آن نقش یک ذوزنقه دیده می شد . مطالعات متئو اوسندریجور نشان داد که این تصاویر مربوط به محاسبات نجومی بوده و به موقعیت یابی سیاره مشتری تعلق دارد . در ادامه این پژوهش ها ، وی موفق به کشف یک لوحه گلی دیگر شد که در آن محاسبات ریاضی موقعیت مکانی سیاره مشتری انجام شده و نتیجه به دست آمده با محاسبات هندسی لوحه های دیگر مطابقت داشت .

متئو اوسندریجور در رابطه با کشف جدید خود اعلام کرد : این موضوع بسیار مهم است و در گل نبشته های فوق مشخص است که سیاره مشتری مورد مطالعه قرار گرفته و در لوحه پنجم این محاسبات بدون  استفاده از نقوش هندسی انجام شده و در آن سرعت خطی سیاره مشتری طی یک دوره 60 روزه تخمین زده شده است . این محاسبات ریاضی ، توصیف دقیق همان مناطقی هستند که در تصاویر ذوزنقه ای شکل چهار لوحه دیگر گلی توضیح داده شده اند .

منبع: وبسایت دانشگاه هومبولت